خزانه‌داری آمریکا چهار شرکت و یک شخص ایرانی دیگر را در فهرست تحریم‌ها قرار داد

رحمت‌الله حیدری و شرکت‌های سفیران، پرآور پارس، طراحی و ساخت موتور هواپیما و بهارستان کیش تحریم شدند

خزانه‌داری آمریکا تحریم‌‌های تازه را در پیوند با ارسال پهپاد‌های نظامی ایران به روسیه وضع کرد- Stefani Reynolds / AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در وب‌سایت خود اعلام کرد که چهار شرکت و یک فرد در ایران شامل تحریم‌هایی جدید شده‌اند. این‌ فرد و شرکت‌ها از این قرارند: شرکت «خدمات فرودگاهی سفیران»، «پرآور پارس»، «شرکت طراحی و ساخت موتور هواپیما»،‌ «شرکت بهارستان کیش» و رحمت‌الله حیدری که مدیر عامل «بهارستان کیش» و از اعضای هیئت‌مدیره آن است.

خبرسازترین این تحریم‌ها متوجه شرکت سفیران است. وزارت خزانه‌داری گفت این شرکت را بر اساس یک فرمان اجرایی آمریکا که برخی دادوستدها با روسیه را ممنوع می‌کند تحریم کرده است. این شرکت متهم است که کار هماهنگی پروازهای نظامی برای انتقال پهپادهای ایران به روسیه را انجام می‌دهد. سه شرکت تحریم‌شده دیگر نیز به مشارکت در تولید پهپادها متهم‌اند.

آمریکا بارها ایران را متهم کرده که به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک کرده و به این کشور پهپاد ارسال کرده است. جمهوری اسلامی منکر چنین کاری شده است.

شرکت سفیران متهم است که در فرستادن پهپاد، خدمه و تجهیزات به روسیه نقشی محوری ایفا کرده است. سه شرکت تحریم‌شده دیگر متهم به ایفای نقش در پژوهش، توسعه، تولید و فروش پهپادهای ایرانی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری مشخصا شرکت «پرآور پاریس» را متهم کرده که در مهندسی معکوس پهپادهای ساخت آمریکا و اسرائیل نقش داشته است.

یک مقام آمریکایی ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که روسیه از پهپادهای ساخت ایران استفاده می‌کند که البته در این مورد، ناکامی‌های بسیاری داشته‌اند. این مقام گفته بود: «ارزیابی ما این است که روسیه می‌خواهد از این پهپادهای ایرانی که قابلیت حمله‌های هوا به زمین را دارند استفاده کند.» این مقام آمریکایی گفته بود که روسیه به احتمال زیاد می‌خواهد صدها پهپاد مهاجر ۶ و شهید را در اختیار بگیرد.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخش مالی و اطلاعات تروریسم، گفت: «آمریکا به اعمال اکید تحریم‌های خود علیه روسیه و ایران و مسئولیت‌پذیر دانستن ایران و حامیان جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین متعهد است.»

این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با موضوع احیای برجام اخیرا به بن‌بست خورده‌اند.

بیشتر از جهان