آمریکا: احیای برجام فقط در چارچوب پیشنهاد اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است

سفیر آمریکا در تل‌آویو ضمن استقبال از سفر قریب‌الوقوع رئیس موساد به واشینگتن، گفت آمریکا مانع اسرائیل برای دفاع از خود در برابر جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود

تام نایدس، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل، اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، به نخست‌وزیر اسرائیل تعهد داده است آمریکا مانع اسرائیل برای دفاع از خود در برابر جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، نایدس در این مورد گفت: «ما از خطر [حکومت] ایران آگاهیم و هرگز دست اسرائیل را نخواهیم بست.» سفیر ایالات متحده در اسرائیل، همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز موفق به دسترسی به تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود.

این دیپلمات آمریکایی در عین‌حال تاکید کرد، دولت ایالات متحده در پی آن است تا پرونده هسته‌ای حکومت ایران را از طریق دیپلماسی حل‌وفصل کند. با این‌حال او تاکید کرد که این راه‌حل دیپلماتیک تنها بر اساس پیش‌نویس پیشنهادی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا به‌منظور احیای برجام، امکان تحقق دارد.

نایدس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت دولت جو بایدن، برای تصمیم‌گیری در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نظرات دولت اسرائیل را مد نظر قرار می‌دهد. به‌گفته سفیر آمریکا در اسرائیل، یکی از نمونه‌های این امر را می‌توان در تصمیم دولت آمریکا مبنی بر حذف نکردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده مشاهده کرد.

تام نایدس در عین‌حال به سفر دیوید بارنیا، رئیس موساد، به واشینگتن نیز اشاره کرد و در این مورد گفت دولت بایدن می‌داند شمار قابل توجهی از اسرائیلی‌ها با احیای قرارداد برجام مخالف‌اند و آمریکا نیز با آنها به‌طور مدام در تماس است. نایدس در ادامه این بخش از گفته‌هایش به بارنیا خوش‌آمد گفت و از دیدارهای او با مقام‌های ایالات متحده آمریکا در روزهای آتی استقبال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است رئیس موساد در هفته جاری به واشینگتن، پایتخت آمریکا، سفر کند و در مخالفت با احیای توافق برجام با برخی مقام‌های سیاسی و امنیتی ایالات متحده، از جمله مقامات پنتاگون و وزارت خارجه، دیدارهایی داشته باشد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در آغاز جلسه کابینه این کشور در روز یکشنبه، گفت تل‌آویو همچنان بر آمریکا فشار می‌آورد تا از پیوستن به برجام خودداری کند، اما در عین‌حال اجازه نمی‌دهد این امر در روابط دو کشور بحران ایجاد کند. 

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت: «ما کارزار شدیدی به‌منظور جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک بین [حکومت] ایران و قدرت‌های جهانی در دست اجرا داریم.»

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، بخش دیگری از اظهارات تام نایدس به موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای تهران مربوط می‌شد. او در این بخش از اظهاراتش با تکرار موضع رسمی دولت ایالات متحده آمریکا گفت دولت بایدن اجازه نمی دهد تا توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران به قیمت بسته شدن تحقیقات آژانس تمام شود.

یکی از شرط‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به قرارداد برجام، بسته شدن پرونده مربوط به ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای تهران در آژانس است که از نظر طرف‌های غربی مذاکرات خواسته‌ای فرابرجامی به‌حساب می‌آید. با این‌حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی، در تازه‌ترین اظهاراتش بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت «پایان دادن به تحقیقات آژانس» یکی از تضمین‌هایی است که حکومت ایران قصد به‌دست آوردنش را دارد.

در پیوند با این موضوع، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، نیز در جریان یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحقیقاتش در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی نکند و تا مشخص شدن سایت‌های گزارش نشده متعلق به حکومت ایران تحقیقاتش را زمین نگذارد. به‌گفته این سناتور آمریکایی، اگر پرونده مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به یک نتیجه مشخص نرسد، توافق معنایی نخواهد داشت چون، به‌گفته منندز، حکومت ایران در پی دستیابی به تسلیحات اتمی است.

از سوی دیگر پس از ارائه پاسخ دوم حکومت ایران به پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اظهارنظرهایی کرده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده بی‌میلی تهران نسبت به احیای برجام باشد.

به‌عنوان مثال، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در روزنامه کیهان، در گفتگویی که روز یکشنبه با خبرگزاری فارس داشت مذاکرات وین را به «آب در هاون کوبیدن» تشبیه کرد و گفت حکومت ایران باید به‌منظور حل‌وفصل مشکلات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) خارج شود.

همزمان با این اظهارات شریعتمداری، محمد مرندی، مشاور هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، نیز با انتشار توییتی نوشت زمستانی سخت در انتظار کشورهای اروپایی است و با توجه به این امر و همچنین بحران انرژی موجود در جهان، اگر جمهوری اسلامی تا رسیدن فصل سرد مقاومت کند می‌تواند امتیازهای مدنظرش را از کشورهای غربی بگیرد.