تلاش برای تطهیر طالبان در مجمع جهانی اهل بیت در ایران

محمد اکبری، روحانی شیعه حامی طالبان، نحوه برخورد طالبان با شیعیان افغانستان را ستود

اکبری ادعا کرد که با حاکم شدن طالبان بر افغانستان، امنیت در سراسر این کشور تا ۹۰ درصد برقرار شده است-عکس:خبرگزاری آوا

هفتمین مجمع جهانی اهل بیت روزهای ۱۰ تا ۱۲ شهریور با حضور روحانیون شیعه از ۱۱۷ کشور در تهران برگزار شد. از میان روحانیون شیعه افغانستان که در این مجمع حضور یافتند، محمد اکبری، روحانی شیعه که به همسویی و تبانی با طالبان شهره است، در این مجمع سخنرانی کرد. ویدیوی کامل سخنرانی محمد اکبری در مجمع جهانی اهل بیت را روز پنجشنبه نزدیکان او در فضای مجازی منتشر کردند که واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

اکبری در این نشست، ضمن ستایش از طالبان گفت: «اشغالگران در نتیجه مجاهدت مردم افغانستان شکست خوردند و قوای آمریکا و همدستانش در ناتو، کشور ما را ترک کردند.»

محمد اکبری، در دولت‌های حامد کرزی و اشرف غنی، به‌عنوان نماینده مردم بامیان در مجلس سنا و مجلس نمایندگان افغانستان حضور داشت و از افراد پرنفوذ در استان هزاره‌نشین بامیان است. اکبری در مجمع جهانی اهل بیت از نحوه برخورد طالبان با جامعه شیعه افغانستان ستایش کرد و گفت: «برخورد حاکمیت جدید [طالبان] با جامعه افغانستان تا ۸۵ درصد ملایم است.»

اکبری همچنین ادعا کرد با که با حاکم شدن طالبان بر افغانستان، امنیت در سراسر این کشور تا ۹۰ درصد برقرار شده است و «برخی مسائل حل‌نشده» باقی مانده‌اند که از طریق مذاکره و تفاهم حل خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اکبری در ادامه افزود که «مطالبات برحق، مشروع و منطقی جامعه تشیع افغانستان» که ۲۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، از طریق شورای علمای شیعه که آیت‌الله محمد هاشم صالحی مدرس در راس آن قرار دارد، به بزرگان طالبان سپرده شده است. اکبری گفت تاکنون شورای علمای شیعه افغانستان پاسخی در مورد این مطالبات از طالبان دریافت نکرده است.

او گفت شورای علمای شیعه افغانستان با صبر و حوصله‌ تلاش می‌کند مسائل حل شوند تا همه اقوام افغانستان در ساختار سیاسی حاکمیت این کشور حضور پیدا کنند.

سخنان محمد اکبری، در داخل افغانستان با واکنش‌های زیادی از طرف هزاره‌ها و شیعیان مواجه شد. بسیاری از افراد او را به همسویی با طالبان، پیروی از سیاست جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای سفیدنمایی طالبان متهم کردند.

عباس بصیر، سید عیسا حسینی مزاری، سید عالمی بلخی، جواد محسنی و آیت‌الله محمد هاشم صالحی مدرس از دیگر چهره‌های جامعه تشیع افغانستان‌اند که در هفتمین مجمع جهانی اهل بیت حضور یافتند. خبرگزاری آوا، رسانه وابسته به جمهوری اسلامی ایران، به نقل از سید عیسا حسینی مزاری، نوشت: «فرصتی که فعلا برای پیروان اهل بیت عصمت و طهارت در افغانستان پس از روی کار آمدن حاکمیت امارت اسلامی به وجود آمده، در طول ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است.»

اظهارات محمد اکبری و سید عیسا حسینی مزاری در توصیف از عملکرد طالبان و رضایت گسترده شیعیان از حاکمیت امارت، واکنش‌های تندی را در میان شیعیان افغانستان در پی داشت.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، در گزارشی نوشت رفتار طالبان در یک‎ سال گذشته در برابر اقلیت‌های قومی سرکوبگرانه بوده است و اقوام مختلف افغانستان در ساختار حاکم بر این کشور حضور ندارند. پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل نیز با انتشار گزارش‌هایی، طالبان را به نقض حقوق شهروندی مردم به‌ویژه اعضای جامعه اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان متهم کردند و از کوچ‌های اجباری هزاره‌ها انتقاد کردند.

منتقدان سخنرانی محمد اکبری نیز با اشاره به همین موارد، او را به دروغ‌پردازی و خیانت به مردم متهم کردند.

بیشتر منتقدان اقدام طالبان به برهم زدن جلسه شورای علمای شیعه افغانستان در ماه شهریور را یادآوری کردند و گفتند کمیته‌ای که به نام مطالبات خواسته‌های شیعیان افغانستان فعالیت می‌کند، از طرف طالبان به رسمیت شناخته نمی‌شود و تاکنون هیچ گامی در راستای شعارهایی که سر می‌دهد برنداشته است.

عزیزالله مفید، کاربر فیسبوک، در این مورد نوشت: «ستایش قمندان (فرمانده) محمد اکبری از برخورد طالبان با شیعیان در حالی صورت می‌گیرد که تعطیلی عاشورا از تقویم افغانستان حذف شد، سفر شیعیان افغانستان به عراق و کربلا ممنوع شد، هزاره‌ها در دایکندی، ارزگان و جاهای دیگر وادار به کوچ اجباری شدند، مالیات سنگین بر شیعیان وضع گردید، تدریس فقه جعفری در دانشگاه‌ها ممنوع شد و کمیته مطالعات شیعیان نیز سرکوب شد.»

شماری دیگر از کاربران با یادآوری از پیوستن محمد اکبری به طالبان در ۱۹۹۶ میلادی نوشتند که او یار سابق طالبان است و توصیف او از برخورد طالبان با شیعیان در یک نشست بزرگ در تهران، ادامه وفاداری او به امارت طالبان است.

محمد اکبری، طی دوران حاکمیت نخست طالبان بر افغانستان نیز برخلاف بسیاری از فرماندهان هزاره و شیعه، علیه طالبان مقاومت نکرد و با این گروه بیعت کرد. با وجود این، اکبری در دولت‌های پیشین افغانستان، به‌عنوان نماینده هزاره‌ها در مسندهای مهم سیاسی حضور داشت. اکبری با سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، از افغانستان خارج نشد و از نخستین افرادی بود که به ملاقات سران طالبان رفت.

به باور برخی از کاربران که از سخنرانی اکبری در مجمع جهانی اهل بیت انتقاد کردند، روابط دیرینه اکبری با سران طالبان، به او کمک کرده است تا جایگاه خود را در شرایط کنونی نیز حفظ کند.

مجمع جهانی اهل بیت، یک تشکل غیر دولتی در ایران است که در سال ۱۳۶۹ به دستور سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاسیس شد. این مجمع، هر چهارسال یک‌بار در تهران برگزار می‌شود و در آن نمایندگان شیعیان از سراسر جهان دعوت می‌شوند.