وزیر امور خارجه آمریکا در سفری غیرمنتظره به اوکراین رفت

آمریکا به کشورهای اروپایی برای مقابله با روسیه دو میلیارد دلار کمک نظامی می‌کند

آمریکا اعلام کرده که به تعهدات خود در دفاع از اوکراین به عنوان کشوری مستقل پایبند است. AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه ۸ سپتامبر در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مقام‌های ارشد کی‌یف از کمک دو میلیارد دلاری دولت بایدن به اوکراین و ۱۸ کشور دیگر اروپا (از جمله اعضای ناتو) که از سوی روسیه تهدید می‌شوند، خبر داد.

به گفته او این مبلغ در انتظار تصویب در کنگره آمریکا است و حدود یک میلیارد دلار آن به اوکراین تعلق می‌گیرد. مابقی نیز بین کشورهای آلبانی، بوسنی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، استونی، گرجستان، یونان، کوزوو، لتونی، لیتوانی، مولداوی، مقدونیه شمالی، لهستان، رومانی، اسلواکی و اسلوونی و مونته‌نگرو تقسیم خواهد شد.

آسوشیتدپرس به نقل از آنتونی بلینکن نوشت که آمریکا به کشورهای مذکور کمک می‌کند تا از طریق تقویت همکاری‌های نظامی خود با ناتو در برابر «نفوذ و تجاوز روسیه» از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد کمک به اوکراین نشان می‌دهد که آمریکا به تعهد خود در دفاع از اوکراین به عنوان کشوری مستقل پایبند است و به امنیت متحدان و شرکایش در سراسر منطقه نیز کمک می‌کند.

کمک دو میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تجهیزات دفاعی ساخت ایالات‌متحده را برای مقابله با روسیه بسته به نیازهای خود خریداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بودجه علاوه بر بسته ۶۷۵ میلیون دلاری تسلیحات سنگین، مهمات و خودروهای زرهی برای اوکراین است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در آلمان وعده آن را داد.

وزیر دفاع ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۸ سپتامبر، در کنفرانس پایگاه هوایی رامشتاین ضمن اشاره به موفقیت‌های اخیر اوکراین و «تغییر چهره جنگ» از کشورهای غربی خواست ارسال مهمات به این کشور را ادامه دهند تا آن‌ها بتوانند سرزمین‌های تصرف‌شده خود را پس بگیرند.

با احتساب کمک‌های جدید که وزیران امور خارجه و دفاع این کشور خبر دادند، مجموع کمک‌های ایالات‌متحده به اوکراین به ۱۵.۲ میلیارد دلار می‌رسد. مقام‌های آمریکا می‌گویند تعهدات جدید نشان می‌دهد که حمایت آمریکا از اوکراین در برابر تهاجم روسیه تزلزل‌ناپذیر است.

خبر کمک‌های جدید در حالی منتشر شد که درگیری بین اوکراین و روسیه در روزهای اخیر تشدید شده است و نیروهای اوکراینی برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل روسیه در جنوب و شرق دست به حمله متقابل زده‌اند.

روز چهارشنبه، ایالات متحده، مسکو را به بازجویی، بازداشت و اخراج اجباری صدها هزار اوکراینی به سیبری متهم کرد. مقامات روسیه بلافاصله این ادعا را رد کردند و آن را «توهم» خواندند.

بیشتر از جهان