دولت جدید بریتانیا در دومین روز کاری‌ خود، با ایران درگیر شد

لیز تراس و جیمز کلورلی قبلا با مسئولان جمهوری اسلامی رودرو مذاکره کرده‌اند

جیمز کلورلی اعلام کرد که در کنار متحد خود در ناتو خواهد ایستاد و در افشای اقدام‌های غیرقابل قبول ایران، به آلبانی و سایر متحدانش می‌پیوندد - JUSTIN TALLIS / AFP

از شروع به کار لیز تراس و دولتش زمان زیادی نگذشت که اولین واکنش جدی وزارت خارجه او در قبال ایران اعلام شد. این واکنش جیمز کلورلی، وزیر خارجه جدید بریتانیا، نه در مورد برجام بود و نه در راستای تعامل با جمهوری اسلامی؛ بلکه بحران جدیدی که نیروهای سایبری جمهوری اسلامی در آلبانی به راه انداخته‌اند، بریتانیا را به واکنش وادار کرد.

دفتر وزیر خارجه بریتانیا در دومین روز کاری خود، طی بیانیه‌ای، در واکنش به حمله سایبری جمهوری اسلامی علیه دولت آلبانی، ضمن محکوم کردن این اقدام جمهوری اسلامی اعلام کرد: «اقدام‌های بی‌ملاحظه ایران نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آشکار به مردم آلبانی بود و توانایی آن‌ها برای دسترسی به خدمات عمومی ضروری را به‌شدت محدود کرد.»

جیمز کلورلی همچنین تاکید کرد که در کنار متحد خود در ناتو خواهد ایستاد و در افشای اقدام‌های غیرقابل قبول ایران، به آلبانی و سایر متحدانش می‌پیوندد.

در سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دست داشتن این کشور در حمله سایبری به آلبانی را رد کرد و در واکنش به سخنان وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «آمریکا و انگستان که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های ایران سکوت و حتی از این نوع اقدام‌ها حمایت کرده بودند و برای وارد کردن این‌گونه اتهام‌ها علیه ایران، فاقد هرگونه وجاهت‌اند.»

کلورلی پیش از این، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا بود. او به دلیل مسئولیت پیشین خود، از نزدیک با ایرانی‌ها آشنا است و حتی سه ماه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی دیدار کرده است.

او پس از آن جلسه در مورد لزوم بازگشت ایران به برجام صحبت کرد اما برخی معتقدند محور اصلی آن گفت‌وگو آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، زندانی‌های دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، بوده است. حدودا سه ماه پس از این دیدار در لندن، بریتانیا بدهی حدود ۴۵۰ میلیون پوندی ایران را پرداخت کرد و این دو زندانی آزاد و از ایران خارج شدند. لیز تراس، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، از این دو فرد استقبال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی معتقدند که لیز تراس ممکن است مواضع سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند. از سوی دیگر، او به همراهی با فرانسه و ایالات متحده نیازمند است و به همین دلیل، ممکن است در برخورد با ایران، نیم‌نگاهی هم به این کشورها داشته باشد.

لیز تراس هم پیش از این، در مقام وزیر خارجه بریتانیا با حسین امیرعبداللهیان در نیویورک دیدار کرده بود. موضوع بحث بین این دو نفر بدهی بریتانیا به ایران و آزادی زندانیان دوتابعیتی بود. تراس پس از این دیدار، در توییتی، نوشت: «من روی دو مسئله پافشاری کردم. کاملا مصمم‌ام آزادی شهروندان انگلیسی بازداشت‌شده را تضمین کنم و اینکه می‌خواهم ایران را در مورد توافق هسته‌ای به میز مذاکره برگردانم و به مذاکرات وین بازگردم.»

جیمز کلورلی پیش از این درباره برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گزارش‌های زیادی داده بود. او در اکتبر ۲۰۲۱، در پاسخ به سوالات مجلس عوام بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، این برنامه‌ها را به‌صراحت دارای اهداف نظامی توصیف کرد و گفت: «ایران بیش از دو سال است که به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است. این کشور به طور دائم و غیرقابل بازگشت به ارتقای قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. امروز برنامه هسته‌ای ایران بیش از هر زمان دیگری پیشرفته و نگران‌کننده است. آژانس در ماه اوت تایید کرد که ایران برای اولین بار فلز اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد تولید کرده و توانایی خود برای تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. ایران برای چنین اقدام‌هایی، هیچ نیاز غیرنظامی معتبری ندارد.»

وزیر خارجه کنونی بریتانیا در ادامه، با خطرناک خواندن این اقدام‌های جمهوری اسلامی، گفت: «غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد برای کشوری بدون سلاح هسته‌ای بی‌سابقه است. در همین حال، ایران از ترتیب‌های نظارتی توافق‌شده برجام خارج شده است. این بدان معنا است که آژانس درست در زمانی که این کشور در حال افزایش فعالیت‌های خود است، نظارت مهم خود بر وضعیت برنامه هسته‌ای ایران را از دست داده است.»