تراس و بایدن در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی بر جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران تاکید کردند

تراس پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت فروپاشی برجام همه گزینه‌ها روی میز است

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا عصر روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با لیز تراس، سمت نخست‌وزیری بریتانیا را به او تبریک گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی که پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن انجام شد، بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

محورهای دیگر گفت‌و‌گو شامل آمادگی برای عمیق‌تر کردن روابط، مقابله با بحران‌های جهانی شامل حمایت از اوکراین برای دفاع از خود در مقابل تهاجم روسیه و چالش‌های ناشی از چین و امنیت انرژی بوده است.

در این گفت‌و‌گو، بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز یک چالش معرفی شده است.

پیش‌تر جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در یادداشتی در وال استریت ژورنال به لیز تراس توصیه کرده بود که در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی با بایدن از او بخواهد برجام را کنار بگذارد و بگوید که همه گزینه‌ها روی میز است. 

در دوره فعالیت لیز تراس به عنوان وزیر خارجه بریتانیا، او هشدار داده بود که در صورت فروپاشی برجام، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود. 

آزادی نازنین زاغری، شهروندان ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران نیز در دوره‌ای که لیز تراس در وزارت خارجه بریتانیا و بوریس جانسون نخست‌وزیر بود، اتفاق افتاد.

بیشتر از جهان