زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی نمونه کوچک زندگی بر روی زمین است

«انسان‌ها باید جهان را نه بر اساس خواسته‌های کوتاه‌مدت، بلکه بر اساس واقعیت تغییر دهند»

ایستگاه فضایی بین‌المللی نشانه‌ای مهم از همکاری بوده است که انسان‌ها می‌توانند به آن دست یابند - Canva

رئیس پیشین سازمان فضایی اروپا در یک سخنرانی غم‌انگیز گفت: شرکت‌ها و مهندسان «حقایق را نادیده» می‌گیرند، زیرا «با طرز تفکر و علایق آن‌ها جور درنمی‌آیند.»

ژان ژاک دوردن که بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵ مدیریت این سازمان را بر عهده داشت، طی سخنرانی در کنفرانس فضایی استارموس (Starmus) گفت که «انسان‌ها باید جهان را نه بر اساس خواسته‌های کوتاه‌مدت، بلکه بر اساس واقعیت تغییر دهند.»

دوردن در اظهارنظری تند در مورد پیشرفت بشریت، گفت که چگونه جمعیت کره زمین از زمان تولد او تاکنون، سه برابر افزایش یافته است در حالی که مصرف منابع الکتریکی تا میزان ۲۰ برابر بیشتر شده است و محدودیت‌هایی در «دنیای محدودی» که در آن هستیم وجود دارد – برخلاف اینکه مردم با زمین به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار یک «سیاره [با منابع] بی‌نهایت» است.

او افزود: «همه چیز تغییر کرده است، اما متاسفانه دیدگاه انسان هنوز تغییر نکرده است.»

دوردن گفت که او هنوز «خوشبین» است و خاطرنشان کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی نشانه‌ای مهم از همکاری بوده است که انسان‌ها می‌توانند به آن دست یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این مانند یک زمین کوچک است.» «ما  شش عضو گروه داریم که با هم زندگی و کار می‌کنند. آن‌ها باید به هم اعتماد داشته باشند و به یکدیگر تکیه کنند. آن‌ها با منابع محدودی زندگی می‌کنند. آن‌ها باید این منابع را بازیافت کنند... این خارق‌العاده‌ترین آزمایشگاهی است که می‌توانیم با کمک آن آزمایش کنیم و به انسان‌های سیاره زمین آموزش دهیم.»

با این حال، گفته‌های او اندکی پس از آن بیان می‌شود که روسیه اعلام کرد در سال ۲۰۲۴ – در پی وضعیت ژئوپلیتیکی متشنج ناشی از تهاجم این کشور به اوکراین‌ – ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کند. بسیاری از کشورهای غربی، ازجمله ایالات متحده و بریتانیا، کمک‌هایی را در قالب بودجه و تسلیحات به اوکراین رسانده‌اند تا به این کشور در دفاع از خود یاری برسانند.

روسیه ماه گذشته مدلی از یک ایستگاه فضایی جدید به نام ایستگاه خدمات مداری روسیه یا «راس» (ROSS) رونمایی کرد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ نهایی شود.

ناسا و روسکوسموس، سازمان فضایی روسیه، اعلام کرده‌اند که فضانوردان همچنان می‌توانند با موشک‌های روسی پرواز کنند و فضانوردان روسی هم می‌توانند زمانی که اسپیس ایکس در پاییز امسال ارسال فضاپیماها را آغاز کند، به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند.

دوردین چنین نتیجه گرفت «فضا می‌تواند به ما کمک کند، اما باید به انسان‌ها آموزش دهیم و شما هم می‌توانید کمک کنید. شما هیچ بهانه‌ای ندارید.»

© The Independent

بیشتر از علوم