دادگاه عالی عراق درخواست انحلال مجلس را رد کرد

مقتدی صدر با انتشار پیامی توییتری در شامگاه سه‌شنبه، احتمال درگیری مجدد در مراسم اربعین را مطرح کرد

دادگاه عالی عراق، روز چهارشنبه، ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) به درخواست جریان صدر مبنی بر انحلال مجلس عراق پاسخ داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود تداوم بحران سیاسی، نمی‌تواند مجلس را منحل کند.

انحلال مجلس عراق خواسته کلیدی مقتدی‌ صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق، و میلیون‌ها تن از پیروان او بود که در ماه گذشته پس از کناره‌گیری صدر از قدرت، به خیابان‌ها آمدند. اما دادگاه عالی عراق می‌گوید که انحلال مجلس در محدوده اختیارات این دادگاه نیست.

به گزارش رویترز، مجلس عراق، نهادی قدرتمند است که علاوه بر تصویب قوانین این کشور، رئیس‌ جمهوری و نخست‌وزیر را نیز انتخاب می‌کند.

بحران سیاسی در عراق پس از انتخابات ماه اکتبر گذشته (۲۰۲۱) آغاز شد و به نقطه بی‌سابقه‌ای از درگیری‌ها و اعتراض‌های خونین خیابانی در این کشور رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوت امسال نیز پس از کناره‌گیری رسمی صدر از سیاست، حامیان مسلح او به خیابان‌ها آمدند و به برخی ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز بغداد حمله کردند. درگیری‌های آن‌ها با نیروهای امنیتی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، مرگبار و خونین بود.

مقتدی صدر بیشترین آرای انتخابات اکتبر را به دست آورد، اما در ژوئن از قدرت کناره‌گیری کرد. پس‌ از آن نیز نمایندگان عضو جنبش صدر که حدود یک‌چهارم اعضای مجلس عراق را تشکیل می‌داند، دسته‌جمعی استعفا دادند. تظاهرات خیابانی در حمایت از صدر از همان زمان شروع شد و طی ماه گذشته به اوج رسید. درگیری‌های خونین بغداد زمانی پایان یافت که مقتدی صدر از حامیان خود خواست به خانه‌هایشان بازگردند.

شبه‌نظامیان مخالف مقتدی صدر که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، اگرچه در خاموش کردن اعتراض‌های خیابانی با توسل به خشونت موفق بودند، تاکنون در تشکیل دولت ناکام مانده‌اند.

عراق از سال گذشته تاکنون برای تشکیل دولت با بن‌بست و بحرانی سیاسی مواجه است. در یک سوی این بن‌بست حامیان جنبش صدر قرار دارند، و در سوی دیگر نیز شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق»، صف‌آرایی کرده‌اند.
این ائتلاف متشکل است از گروه «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی، «ائتلاف الفتح» به رهبری هادی العامری، «عصائب اهل حق» به رهبری قیس خزعلی، ائتلاف «نیروهای دولت ملی» به رهبری عمار الحکیم، و سازمان «حشد الشعبی» به رهبری فالح الفیاض.

پس از درگیری‌های اخیر، صالح محمد العراقی، سخنگوی جریان صدر، از این ائتلاف به‌شدت انتقاد کرد و گفت، «آن‌ها دین، اخلاق و شرافت ندارند و رنج مردم را نمی‌فهمند». او به جمهوری اسلامی ایران نیز کنایه زد و گفت: «شترهای خود را در عراق مهار کنید وگرنه پشیمان خواهید شد.»

روسای سه قوه عراق و نمایندگان بیشتر احزاب سیاسی کشور، روز دوشنبه، ۵ سپتامبر، در جلسه‌ای در مورد برگزاری زودهنگام انتخابات توافق کردند، اما مقتدی صدر این جلسه را تحریم کرد و در آن حضور نیافت. او انحلال مجلس را تنها راهکار خروج از بن‌بست سیاسی می‌داند.

روحانی پرنفوذ شیعه سه‌شنبه شب نیز در پیام توییتری خود، احتمال درگیری مجدد در مراسم اربعین را مطرح کرد و خطاب به حامیان خود نوشت: «حتی اگر کسی به شما اهانت کرد، یا آن را نادیده بگیرید یا فرد توهین‌کننده را به نهاد قانونی معرفی کنید.»

بیشتر از جهان