بنزین در مسیر گرانی؛ دولت در مسیر انکار

شایعات و اظهارنظرهای ضدونقیض پس از کاهش سهمیه سوخت سه هزار تومانی بیشتر توجه جامعه را به خود جلب کرده است

«سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌ سوخت‌های شخصی در سراسر کشور، از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه کاهش یافته است» - khabaronline

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی در حالی شایعات درباره کاهش سهمیه و افزایش قیمت بنزین را رد می‌کند و منکر مسائلی نظیر کم شدن سهمیه و محدودیت میزان سوختگیری خودروها در هر نوبت می‌شود که منتقدان تاکید دارند بخشی از این برنامه‌ها خود به افزایش هزینه‌های مردم منجر شده‌اند و مقدمه افزایش قیمت بنزین‌اند.

وحیدی که در زنجان به سر می‌برد، روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور، با رد احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: «در سهمیه بنزین و قیمت بنزین به هیچ وجه تغییری رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد. روال عادی در جایگاه‌های سوخت برقرار است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.»

این در حالی است که شایعات و اظهارنظرهای ضدونقیض پس از کاهش سهمیه سوخت سه هزار تومانی بیشتر توجه جامعه را به خود جلب کرده است؛ بر خلاف نظر سردار وحید، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد که «سهمیه بنزین سه هزار تومانی در کارت‌ سوخت‌های شخصی در سراسر کشور، از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه کاهش یافته است.»

این خبر به گمانه‌زنی‌ها در مورد دلایل اتخاذ این تصمیم دامن زد. محمد مهاجری، از فعالان رسانه‌ای، در اعتراض به فقدان اطلاع‌رسانی روشن درباره اتخاذ این تصمیم گفت: «با چه منطقی سهمیه کارت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت؟ به نظر می‌آید این کار بیهوده باشد. اما نه؛ این خبر بنزینی بوی دیگری می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با رد این نظر اعلام کرد: «مجموعه پالایش و پخش به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از قاچاق، سهمیه واریزی سوخت آزاد را کاهش دهد. البته در سهمیه سوخت اول هم تغییری به وجود نیامده است.»

آنچه در سخنان بیگی‌نژاد بیش از توجه همه را جلب کرد، تاکید او بر ضرورت ساماندهی مصرف حامل‌های انرژی بود.

او در این مورد تصریح کرد: «همه بر این موضوع اذعان داریم که مصرف حامل‌های انرژی در کشور باید ساماندهی شود؛ مردم هم وقتی ببینند تصمیم درست است، استقبال می‌کنند.»

توییت سید مصطفی میرسلیم، نماینده تهران، در مورد مصرف سوخت هم جنجالی شد. او تصمیم دولت برای کم کردن سهمیه را راهکاری برای مقابله با آلودگی و اسراف دانست که دولت باید بر سر آن بماند و نوشت که این یک تصمیم عاقلانه است.

به زعم کارشناسان اقتصادی، این سخنان مقدمه‌چینی هماهنگ مجلس و دولت برای گران کردن بنزین‌ و نظرهایی نامربوط با مسائلی‌اند که دلایل کم شدن سهمیه اعلام شده‌اند. از این رو، تکذیب وزیر کشور بیش از آنکه از بار نگرانی مردم در ایران بکاهد، یادآور تجربیات گذشته است. جایی که مردم ایران شاهد بودند پس از تاکید مداوم دولت حسن روحانی مبنی بر تغییر نکردن قیمت بنزین، دولت در نیمه‌شب ۲۴ آبان ۱۳۹۸، بدون اطلاع‌رسانی قبلی، اعلام کرد که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان است و نرخ هر لیتر بنزین آزاد از هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافته است.

اعلام این خبر به اعتراض‌های خیابانی گسترده و کشته شدن ۱۵۰۰ نفر از معترضان منجر شد. شاید همین تجربه است که سبب می‌شود مسئولان دولت به‌شدت از هر واکنشی به اخبار گرانی بنزین نگران باشند. از سوی دیگر، وضعیت بحرانی اقتصاد ایران موجب شده است تا دولت به دنبال راهکاری برای مدیریت مصرف حامل‌های انرژی و تامین کسر بودجه باشد. 

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، ششم شهریورماه هشدار داد: «اگر روند کنونی مصرف روزانه بنزین ادامه یابد، کشور ممکن است به واردات بنزین نیاز پیدا کند، مگر اینکه آن سقف‌هایی را که رد کردیم، کنترل کنیم.»

برای اجرای ایده وزیر اقتصاد جز افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه راهی وجود ندارد و همین موضوع جامعه را از تکرار تجربه افزایش شبانه قیمت بدون توجه به شرایط بحرانی اقتصادی، نگران کرده است.

بیشتر از اقتصاد