درهای پنج مدرسه از ۳۵۰ مدرسه استان پکتیای افغانستان به روی دختران باز شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت از بازگشایی مدارس دخترانه در پکتیا اطلاعی ندارد

درهای پنج مدرسه در استان پکتیا واقع در شرق افغانستان، به روی دختران دانش‌آموز باز شد. این مدارس که در مرکز شهر گردیز و نیز در شهرستان سمکنی قرار دارند، به دستور شفاهی رئیس معارف (آموزش و پرورش) طالبان آغاز به کار کردند.

 یک کارمند اداره معارف طالبان در شهر گردیز، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که این مدارس دخترانه از روز شنبه، ۲۰ اوت، به اصرار بزرگان قومی و بنا به دستور شفاهی رئیس این اداره که از اعضای طالبان است، باز شدند اما در دو هفته گذشته، از رسانه‌ای شدن این خبر خودداری شد.

به گفته این منبع، مدارس دخترانه‌ای که در پکتیا فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، عبارت‌اند از «حلیمه خزان»، «نسوان شهری»، «شاه‌ قمبر»، «قلعه حلیم» و «ششگر»؛ این‌ها بزرگ‌ترین مدارس دخترانه در پکتیا به شمار می‌روند و هزاران دانش‌آموز دارند.

 این منبع تصریح کرد که در روش تدریس، آموزگاران و شیوه فعالیت این مدارس هیچ تغییری اعمال نشده است و دانش‌آموزان در دو هفته گذشته، مانند سال‌های قبل، سر کلاس حاضر می‌شوند.

خالق‌یار احمدزی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیا، نیز در گفت‌وگو با صدای آمریکا تایید کرد چهار مدرسه در مرکز شهر گردیز و یک مدرسه در شهرستان سمکنی به روی دانش‌آموزان دختر باز شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس آمار وزارت معارف دولت پیشین افغانستان، در استان پکتیا ۳۵۰ مدرسه ویژه دختران وجود داشت و تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، حدود ۵۰ هزار دانش‌آموز دختر در این مدارس تحصیل می‌کردند.

با وجودی که خبر بازگشایی این پنج مدرسه با استقبال فعالان حقوق زن در افغانستان مواجه شده‌ است، مسئولان ارشد طالبان هنوز بازگشایی این مدارس را تایید نکرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه، در یک نشست خبری در کابل گفت که از بازگشایی مدارس به روی دختران در پکتیا هنوز اطلاع دقیقی ندارد. او گفت در این مورد خبرهایی شنیده است اما مطمئن نیست که مدارس باز شده‌اند یا خیر.

بازگشایی مدارس به روی دختران یکی از موضوع‌های تنش‌زا در رده رهبری طالبان است. برخی جناح‌های طالبان خواهان بازگشایی مدارس دخترانه‌اند، اما برخی دیگر معتقدند دختران فقط باید تا کلاس ششم درس بخوانند.

مسئولان این گروه ابتدا اعلام کردند در ماه مارس مدارس را باز می‌کنند و وزارت معارف طالبان از دانش‌‌‌آموزان دختر و پسر دعوت کرد سر کلاس‌هایشان حاضر شوند؛ اما وقتی هزاران دختر پس از ماه‌ها خانه‌نشینی، با شور و هیجان به مدرسه رفتند، به دنبال دستور مجدد مقام‌های طالبان به خانه‌ بازگردانده شدند و اعلام شد مدارس دخترانه بالاتر کلاس ششم تا اطلاع بعدی بسته می‌مانند.

سخنگویان طالبان ادعا کردند دلیل تصمیشان این است که طرح ایجاد یونیفرم جدید برای دختران دانش‌آموز نهایی نشده و همچنین لازم است اصلاحاتی در مدارس اعمال شود. اکنون از تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان بیش از یک‌ سال می‌گذرد؛ اما طالبان همچنان به اعتراض‌های گسترده مردم و جامعه جهانی به نقض حق کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان پاسخ روشنی نداده‌اند.