بدهی ۱۸ میلیارد تومانی فدراسیون شطرنج به اداره مالیات بابت واردات کود

اداره مالیات اعلام کرد با کد اقتصادی فدراسیون شطرنج کود، شکر و لپ‌تاپ وارد شده است

برخی فدراسیون‌های ورزشی در ایران به دلیل وابستگی روسای آن‌ها به نهاد‌های قدرت در جمهوری اسلامی، به فساد آلوده‌ شده‌اند- AFP

فدراسیون شطرنج ایران بابت واردات چهار هزار میلیارد تومانی کود، شکر و لپ‌تاپ ۱۴ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این واردات مربوط به سال ۱۳۹۲ است که محمدجعفر کامبوزیا رئیس فدراسیون شطرنج بود.

حسن تامینی، رئیس فعلی فدراسیون شطرنج ایران، گفت که دستگاه‌های نظارتی پیگیر این موضوع‌اند و کامبوزیا هم برای ارائه توضیح در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

تامینی افزود که اداره مالیات به دلیل پرداخت نشدن این بدهی قصد دارد حساب‌های بانکی فدراسیون شطرنج را مسدود کند. به گفته او به فدراسیون شطرنج از سال ۱۳۹۸ فرصت داده شد این بدهی را پرداخت کند، اما «وظایف ذاتی فدراسیون شطرنج این نیست که به دنبال حل مشکلات مالیاتی باشد».

او اضافه کرد: «بودجه سالانه فدراسیون شطرنج سه میلیارد تومان در سال است اما ما ۱۴ میلیارد بدهی مالیاتی داریم که این موضوع قابل هضم نیست.» به گفته این مقام فدراسیون شطرنج، پیگیری‌های او نشان می‌دهد اجناسی «با کد اقتصادی این فدراسیون» به ایران وارد شده است.

با این حال، مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس سابق فدراسیون شطرنج،  نظر دیگری دارد. او می‌گوید: «از آنجا که فدراسیون شطرنج اظهارنامه مالیاتی نداشته، همین موضوع باعث شده است که اداره مالیات مبلغی را به عنوان مالیات برای این فدراسیون وضع کند.»

پهلوان‌زاده افزود: «اداره مالیات مدعی است که فدراسیون شطرنج کود، شکر و لپ‌تاپ وارد کرده است که اصلا با عقل جور در نمی‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از قرار معلوم، این پرونده در دادگاه تجدید‌نظر هم تعیین تکلیف شده، اما پهلون‌زاده می‌‌گوید اساسا چنین دادگاهی تشکیل نشده است که او بخواهد از شرکت در آن خودداری کند.

با وجود این، مسئولان وقت این فدراسیون می‌گویند که این حکم در آستانه اجرا است و آن‌ها در تلاش‌اند این مسئله را حل‌وفصل کنند.

تعداد قابل‌توجهی از فدراسیون‌های ورزشی در ایران سال‌ها است که همچون بسیاری دیگر از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی، آلوده به فسادند و برخی از مدیران آن‌ها هم بازداشت شده‌اند. فدراسیون فوتبال یکی از همین فدراسیون‌ها است که با دخالت‌های شدید دولت و جریان‌های سیاسی و امنیتی مواجه است و بخش‌های قابل‌توجهی از آن نیز به فساد آلوده شده است.

ورزش در ایران از آنجا که با سیاست پیوندی عمیق دارد و دولت و جریان‌های سیاسی از آن برای بهره‌برداری‌های سیاسی و تبلیغاتی در داخل و خارج سوءاستفاده می‌‌کنند، به محلی امنی برای فساد تبدیل شده‌ است. برخی مدیران ورزشی هم که به نهاد‌های نظامی و حاکمیتی‌ وابسته‌اند، به دلیل حاشیه امنی که دارند، در معرض انواع فساد‌ها قرار گرفته‌اند و نامشان در چند پرونده فساد اقتصادی دیده می‌شود.

مهدی تاج یکی از همین مدیران است که گفته می‌شود با نهاد‌های امنیتی در جمهوری اسلامی در ارتباط است. او با وجود پرونده‌ داشتن، توانست رئیس فدراسیون فوتبال ایران شود.

حمایت پشت‌پرده نهاد‌های نظامی و امنیتی از تاج و حمایت علنی روزنامه کیهان از او، نشانه روشنی از وابستگی یک مدیر ورزشی به نهاد‌های بیرون از فدراسیون‌های ورزشی در جمهوری اسلامی است؛ وضعیتی که فیفا بارها اعلام کرده است می‌تواند به محرومیت فوتبال ایران منجر شود.

بیشتر از ورزش