واکنش‌ها به حمله انتحاری در برابر سفارت روسیه در کابل

داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است

سازمان ملل متحد، روسیه، ایران، سفیر حکومت پیشین در مسکو و مقام‌های پیشین افغانستان، حمله انتحاری در برابر سفارت روسیه را در کابل که به کشته شدن دو دیپلمات روس و ۱۸ شهروند افغانستان منجر شده است، محکوم کردند و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کردند.

بنا به گزارش‌ها، این انفجار ساعت ۱۱ پیش‌ازظهر دوشنبه، پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور)، بر اثر حمله یک عامل انتحاری، نزدیک ورودی بخش کنسولی سفارت روسیه در کابل رخ داده است. در پی این حادثه، سفارت روسیه در کابل اعلام کرد که پذیرش مراجعان را موقتا متوقف کرده است.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

ساعاتی پس از این حادثه تروریستی، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یونما)، سفارت ایران در کابل، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و سید طیب جواد، سفیر حکومت اشرف غنی در مسکو، در مورد این حمله انتحاری واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که عاملان این حمله تروریستی هرچه زودتر باید مجازات شوند. وزارت خارجه روسیه شمار قربانیان حمله انتحاری روز دوشنبه در نزدیک سفارت آن کشور در کابل را ۲۰ تن اعلام کرد و گفت که اقدامات بیشتری برای حفاظت از سفارت روسیه در کابل از سوی طالبان صورت گرفته است. 

وزارت خارجه روسیه افزود که درباره چگونگی این حمله بیشتر تحقیق خواهد شد تا عاملان آن بازداشت و محاکمه شوند.  به گفته وزارت خارجه روسیه، این کشور اجازه نخواهد داد که چنین وقایعی بر روابط روسیه و طالبان اثر منفی بگذارد.

در همین حال، آژانس اطلاعاتی باختر که وابسته به طالبان است، از گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر خارجه طالبان با وزیر خارجه روسیه، خبر داد و گفت که مولوی امیرخان متقی با سرگئی لاوروف ابراز همدردی کرده و او نیز گفته است که اجازه نخواهد داد دشمنان روی روابط روسیه و طالبان اثر منفی بگذارند.

از سوی دیگر، حامد کرزی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، حمله انتحاری به سفارت روسیه در کابل را نکوهش کرد.

سفارت ایران در کابل نیز در توییتی آن حمله انتحاری را محکوم کرد، و نوشت که ایران امیدوار است که عاملان این حمله بازداشت و مجازات شوند.

نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل (یونما) هم حمله انتحاری در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را محکوم کرد و از طالبان خواست که امنیت ماموریت‌های دیپلماتیک را تضمین کنند.

یونما با خانواده‌های قربانیان این رویداد نیز ابراز همدردی کرد و بر تامین امنیت نهادهای دیپلماتیک از سوی طالبان تاکید ورزید. 

بیشتر از جهان