افغانستان، پس از ۹ سال لاوروف را به پاکستان کشاند

سرگئی لاوروف امروز وارد پاکستان می‌شود تا با رهبران این کشور درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کند

وزیر خارجه روسیه وارد دهلی‌نو شده است و از آنجا عازم اسلام‌آباد می‌شود-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در سفر کم‌سابقه‌ای وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان می‌شود تا با مقام‌های این کشور درباره همکاری در روند صلح افغانستان مذاکره کند.

وزارت خارجه پاکستان تایید کرده است که آقای لاوروف در سفر دو روزه‌اش به اسلام‌آباد با عمران‌خان، نخست‌وزیر، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ارشد این کشور روابط دوجانبه و در همکاری در حوزه‌های مختلف را بررسی خواهد کرد.

هیات همراه آقای لاوروف ۱۳ نفری خواهد بود و ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان نیز در آن هیات حضور دارد.

روسیه و پاکستان می‌کوشند درباره دستیابی به توافق نهایی در افغانستان همکاری کنند.  

روند صلح افغانستان به مرحله حساسی رسیده است و در نشست سرنوشت‌ساز استانبول در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود تا توافق نهایی پایان خشونت و آشتی ملی را رقم زند. 

نقش کشورهای بانفوذ منطقه مانند روسیه و پاکستان در دستیابی به این توافق از اهمیت زیادی برخوردار است.

پاکستان میزبان رهبران سیاسی و نظامی طالبان است و پناهگاه شورشیان افغان در این کشور قرار دارد. اسلام آباد در تشویق طالبان به مذاکره با آمریکا همکاری کرده است و اکنون هم روند صلح افغانستان را به دقت زیر نظر دارد.

روسیه از سوی دیگر با گسترش روابطش با طالبان میزبان چند نشست با حضور رهبران طراز اول گروه طالبان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پشتیبانی می‌کند، اما خواستار خروج مسئولانه این نیروها است تا خلاء امنیتی به افزایش فعالیت تروریستی در این کشور که با کشورهای آسیای میانه هم‌مرز است، منجر نشود.

این نخستین سفر سرگئی لاوروف به پاکستان از سال ۲۰۱۲ میلادی است که پس از افزایش روابط دو کشور در سطح بالایی انجام می‌شود.

پیشتر آقای لاوروف در همین ماه مارس گذشته در نشست تروئیکای توسعه یافته در مسکو میزبان دیپلمات‌های پاکستانی در سطح فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان بود. این نشست با مشارکت آمریکا، چین، روسیه و پاکستان و با حضور نمایندگان طالبان و رهبران سیاسی افغانستان برگزار شد تا روند صلح این کشور را تسریع بخشد.

نقش پاکستان در کمک به امنیت افغانستان، همکاری‌های امنیتی و دفاعی و مبارزه با تروریسم برای مسکو بیش از پیش مهم می‌شود.

آقای لاوروف پیش از سفر به پاکستان به هند که متحد دیرینه روسیه است، رفته است و با جی شنکار، همتای هندی خود درباره اوضاع منطقه گفت‌وگو و مذاکره کرده است.

او در هند گفته است که هند بازیگر مهمی در توافق سیاسی افغانستان است و باید در تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از روند صلح افغانستان نقش داشته باشد.

بیشتر از جهان