زمستان اروپا؛ امید حکومت ایران برای امتیاز گرفتن از غرب

مرندی گفت: «زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است»

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی روی تاثیرگذاری بحران احتمالی انرژی در اروپا طی زمستان آینده، بر احیای برجام با هدف استفاده اروپا از نفت و گاز ایران حساب کرده‌اند- شرکت ملی نفت ایران

مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه ایران «ابهامات یا خلاهای» متن توافق ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را نمی‌پذیرد، گفت: «زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است.» این در حالی است که یک فعال سیاسی جناح اصلاح طلب به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد: «فریب زمستان اروپا را نخورند.»

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، روز یک‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱، در توییتی نوشت که «آمریکا در زمان اوباما به طور سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ/بایدن حداکثر فشار» را به ایران وارد کرد و از این روز «ایران ابهامات یا خلاهای متن را نمی‌پذیرد.»

مرندی در این توییت با بیان اینکه « زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است»، گفت که برای رفع ابهامات یا خلاهای متن پیشنهادی اتحادیه اروپا «ایران صبور خواهد بود.»

اشاره مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی به « «صبور بودن ایران» و «زمستان اروپا» نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی روی تاثیرگذاری بحران احتمالی انرژی در اروپا طی زمستان آینده، بر احیای برجام با هدف استفاده اروپا از نفت و گاز ایران حساب کرده‌اند.

توییت مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی دو روز پس از آن منتشر شد که ایران جواب خود به پاسخ آمریکا درباره متن توافق احیای برجام را از طریق هماهنگ کننده اروپایی برای آمریکا ارسال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ارسال این جواب از سوی ایران، سایت پولیتیکو به نقل از مقام‌های دولت جو بایدن نوشت که آمریکا در حال بررسی پاسخ ایران درباره متن توافق احیای برجام  است اما پاسخ‌های این دور ایران امیدوارکننده نیست و مذاکرات در حال عقب‌گرد است.

در ایران اما موضوع «زمستان اروپا» و احتمال بروز بحران انرژی در این اتحادیه، به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده رفتار و مواضع مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد احیای برجام تبدیل شده است.

همزمان با اظهارات محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، مبنی بر اینکه «زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است»،  حمیدرضا جلائی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی توصیه کرد که «فریب زمستان اروپا» را نخورند.

 جلائی‌پور گفت: «در میان تندروهای ایران یک افسانه شکل گرفته که گویی زمستان سختی در انتظار اروپا است. لذا اگر ایران دو ماه صبر کند، اشک اروپا در خواهد آمد و به ایران در احیای برجام بیشتر امتیاز می‌دهند. در صورتی که تلقی زمستان سخت برای اروپا ناشی از نشناختن اروپا از سوی تندروها در ایران است.»

این فعال سیاسی جناح اصلاح‌طلب، افزود که مقام‌های جمهوری اسلامی «خبر ندارند که اروپا حمله پوتین به اوکراین را حمله به یک کشور بیرون اروپا نمی‌داند. آنها این حمله را حمله به امنیت خود اروپا می‌دانند و چند ماه است که خود را در برابر اهرم انرژی روسیه تجهیز می کنند.اروپا شامل کشورهایی است که تجربه دو جنگ جهانی را با ده‌ها میلیون کشته داشته‌اند. آنها قادرند زمستان در پیش را مدیریت کنند.»

جلائی‌پور همچنین درباره اینکه «ایران به دنبال مذاکره نیست و می‌خواهد پرونده برجام را باز بگذارد»، گفت که ایران تصمیمش را بر احیای برجام گرفته و تا ساعت آخر تلاش می‌کند امتیاز بیشتری بگیرد، ضمن اینکه روس‌هاا از ایران خواسته‌اند در امضای احیای برجام عجله نکند، زیرا احیای برجام تا قبل از پایان جنگ اوکراین و تعامل ایران با اروپا در ایجاد زیرساخت‌های انرژی موثر است.

این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب همچنین گفت: «ایران کشوری است که دومین منابع گازی جهان را دارد اما نزدیکی استراتژیک تندروهای ایران به روسیه و تحریم‌ها بلایی بر سر صنعت نفت و گاز آورده که ایران نمی‌تواند بازیگر جدی در بازار انرژی باشد.»

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در گزارشی تاکید کرد توافق احیای برجام تاثیری در معادلات انرژی اروپا طی زمستان پیش رو ندارد و حتی اگر فردا توافقی حاصل شود، اجرای آن پیچیده و چند مرحله‌ای است و با اینکه می‌تواند به لحاظ روانی بر قیمت‌ها در بازار انرژی تاثیر گذار باشد اما برای اثرگذاری آن برای جبران کمبود عرضه نفت و گاز در بازارهای جهانی در زمستان بسیار دیر است.

نیویورک تایمز همچنین تاکید کرد که که اهرم روسیه اکنون قطع صادرات گاز به اروپاست اما ایران با وجود داشتن منابع عظیم گاز، بیشتر ظرفیت تولیدی خود را در داخل کشور مصرف می‌کند و از طرفی فاقد زیرساخت‌های لازم برای صادرات گاز به اروپا، از جمله خطوط لوله به اروپا و امکانات مایع‌سازی گاز طبیعی، است.