فاصله وزیر دارایی سابق از افت محبوبیت تا نخست‌وزیری بریتانیا

ریشی سوناک می‌گوید نام سپاه پاسداران باید در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند

ریشی سوناک که سال ۱۹۸۰ در بریتانیا متولد شد، والدینی هندی‌تبار دارد - Geoff Caddick / AFP

ریشی سوناک، سیاستمداری که با استعفای خود از وزارت دارایی بریتانیا طوفان به پا کرد و کناره‌گیری رسمی بوریس جانسون از سیاست را کلید زد، اکنون یکی از دو نامزد نهایی مقام نخست‌وزیری بریتانیا است. بنا بر پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها، رقیب او، لیز تراس، در موقعیت بهتری قرار دارد و پیشتاز است؛ با این‌ حال ریشی سوناک، منتقد جدی بوریس جانسون، نیز در میان حزب محافظه‌کار حامیانی دارد.

ریشی سوناک که سال ۱۹۸۰ در بریتانیا متولد شد، والدینی هندی‌تبار دارد که پس از سال‌ها زندگی در شرق آفریقا، به بریتانیا مهاجرت کردند. او فارغ‌التحصیل رشته سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه استنفورد آمریکا گرفته است.

همسر او آکشاتا مورتی، دختر نارانایا مورتی، میلیاردر مشهور هندی و از موسسان شرکت اینفوسیس است که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوناک از سال ۲۰۱۵ با راهیابی به مجلس بریتانیا فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. او سه سال بعد، به دولت این کشور پیوست. در سال ۲۰۱۹ ابتدا به عنوان قائم‌مقام وزارت دارایی انتخاب شد و پس از آن، با کناره‌گیری ساجد جاوید و با حکم بوریس جانسون، به مقام وزارت دارایی بریتانیا منصوب شد. 

برنامه‌ها و عملکرد سوناک در کنترل همه‌گیری کرونا در بریتانیا تاثیر زیادی داشت و او را خیلی زود به سیاستمداری محبوب تبدیل کرد؛ زیرا به وعده‌های خود برای کمک به مردم و کسب‌وکارها عمل کرده بود. با وجود این، ریشی سوناک در حال حاضر میان شهروندان و حزب محافظه‌کار منتقدانی هم دارد و بسیاری او را به دلیل وفادار نماندن به بوریس جانسون سرزنش می‌کنند. ضمن اینکه پس از حمله روسیه به اوکراین، بهای انرژی و هزینه‌های زندگی در بریتانیا افزایش یافت و در این شرایط، انگشت انتقاد به سمت وزیر دارایی وقت نشانه رفت. البته افت محبوبیت سوناک در برخی حاشیه‌ها هم ریشه داشت؛ مثلا یک‌ بار پلیس او را به دلیل شرکت در مهمانی دفتر نخست‌وزیر در دوران همه‌گیری، به پرداخت جریمه محکوم کرد.

انتقادها از وزیر سابق دارایی وقتی بالا گرفت که آشکار شد همسر او مالیات سودی را که از سهام شرکت پدرش دریافت می‌کند، نمی‌پردازد؛ با این‌ حال، او با کاهش مالیات‌ها موافق نیست و می‌گوید هر وعده‌ای برای کاهش مالیات‌ها تا قبل از کنترل نرخ تورم، «افسانه» است.

ریشی سوناک در قبال جمهوری اسلامی ایران مواضع سخت‌گیرانه‌ای دارد. او به‌تازگی در بیانیه‌ای، به‌شدت از واکنش‌ها در ایران درباره حمله به سلمان رشدی انتقاد و اعلام کرد که نام سپاه پاسداران باید در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند.

نتیجه نهایی انتخاب پانزدهمین نخست‌وزیر بریتانیا در مجلس این کشور ظهر دوشنبه، ۵ سپتامبر، اعلام می‌شود. روز سه‌شنبه، ۶ سپتامبر، نیز بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا استعفای رسمی خود را به ملکه الیزابت دوم تقدیم می‌کند و پس از آن نخست‌وزیر جدید رسما کار خود را شروع خواهد کرد.

بیشتر از جهان