احمد مسعود: افغانستان به عصر حجر برگردانده شد

نخستین سالگرد قتل فهیم دشتی، سخنگوی پیشین جبهه مقاومت ملی، در دانشگاه تورنتو کانادا برگزار شد

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز یکشنبه، ۱۳ شهریور، در مراسم نخستین سالگرد کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی پیشین جبهه مقاومت ملی، که در دانشگاه تورنتو کانادا برگزار شد، به صورت آنلاین سخنرانی کرد و گفت که از نظر او، سلطه طالبان بر افغانستان این کشور را به عصر حجر برگردانده است.

مسعود گفت: «وقتی من و فهیم دشتی باهم در مورد اوضاع افغانستان صحبت می‌کردیم، پیش‌بینی می‌کردیم که شرایطی جوری شود که گویی افغانستان به عصر حجر بازگشته است.»

مسعود تاکید کرد حذف زنان از جامعه افغانستان، محرومیت از تحصیل، منزوی شدن افغانستان، فروپاشی دولت و بقیه فجایعی که اکنون در افغانستان در حال وقوع‌اند، از پیش، قابل پیش‌بینی بودند.

مسعود افزود که با فهیم دشتی در مورد اینکه چگونه می‌توان از فروپاشی نظام در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت جلوگیری کرد صحبت می‌کردند و در این زمینه، تلاش‌های فراوانی انجام دادند. مسعود گفت: «روزها و شب‌های آخر بود و ما با درک این مسئله که افغانستان به سمت سقوط می‌رود، احساس می‌کردیم که باید با هر امکاناتی که در اختیار داریم، از وقوع فاجعه جلوگیری کنیم. با وجودی که ما نه وزیر بودیم، نه وکیل و رئیس و هیچ مسئولیتی هم در دولت نداشتیم، به عنوان کسانی که عاشق اهداف و آرمان‌های احمدشاه مسعودند، خود را از نظر وجدانی و تاریخی مسئول احساس کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در مورد فهیم دشتی گفت: «او عاشق مردم و وطنش بود و با وجودی که پس از فروپاشی دولت و سقوط کابل از او خواسته شد با خانواده‌اش افغانستان را ترک کند، گفت که از پنجشیر خارج نمی‌شود و آماده است برای دفاع از پنجشیر هر خطری را به جان بخرد.»

فهیم دشتی، روزنامه‌نگار مطرح افغانستان و از دستیاران مطبوعاتی احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، بود که از مرداد ۱۴۰۰ و پس سقوط کابل به دست طالبان، در تشکیل جبهه مقاومت ملی افغانستان نقشی کلیدی داشت. او در تاریخ ۱۴ شهریور همان سال و در جریان نبرد میان جبهه مقاومت ملی و طالبان در پنجشیر، کشته شد.

فهیم دشتی از مشاوران نزدیک احمد مسعود بود و بخشی از فعالیت‌های دفتر سیاسی و فعالیت‌های رسانه‌ای مسعود را اداره می‌کرد. او پس از تشکیل جبهه مقاومت ملی، سخنگوی این جبهه شد.

احمد مسعود در سخنرانی‌ خود گفت که در شب‌ها و روزهای پیش از فروپاشی دولت افغانستان، با مشورت فهیم دشتی تصمیم گرفت جبهه مقاومت ملی را برای دفاع از مردم مقابل طالبان ایجاد کند.

مسعود اضافه کرد که با گذشت یک‎ سال از تشکیل جبهه مقاومت ملی و با وجودی که در این مدت افراد مهمی مانند فهیم دشتی قربانی شدند، جبهه مقاومت ملی هر روز قدرتمندتر می‌شود. او خاطرنشان کرد در ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، زمانی که با فهیم دشتی به این نتیجه رسیدند که جز مقاومت علیه طالبان راهی باقی نمانده است و باید با تمام توان علیه طالبان بایستند، شهادت را به هم تبریک گفتند: «ما می‌دانستیم که پایان این راه شهادت است.»

فهیم دشتی در سال ۱۳۵۱ در پنجشیر زاده شد و در مدرسه استقلال کابل درس خواند. او چندین مجله و هفته‌نامه از جمله هفته نامه کابل و هفته نامه بالاحصار را منتشر کرد که زمانی از مجلات پرمخاطب افغانستان بودند. در  سال ۱۳۷۶، وقتی کابل برای نخستین‌بار به تصرف طالبان درآمد، فهیم دشتی به جبهه مقاومت به رهبری احمدشاه مسعود پیوست و به عنوان دستیار مطبوعاتی و تهیه‌کننده گزارش از فعالیت‌های این جبهه فعالیت می‌کرد.

او در جریان حمله دو بمب‌گذار انتحاری عضو القاعده که به مرگ احمدشاه مسعود منجر شد، به‌شدت زخمی شد. این دو عامل انتحاری‌کننده ۱۸ شهریور ۱۳۸۰، در شهرستان خواجه بهاءالدین استان تخار، محل فرماندهی جبهه مقاومت، تحت پوشش خبرنگار با احمدشاه مسعود دیدار و او را ترور کردند.

پس از آن حمله، فهیم دشتی مدتی برای معالجه به فرانسه رفت. او بعد از فروپاشی رژیم طالبان، به افغانستان بازگشت و با احیای دوباره هفته‌نامه کابل، کار رسانه‌ای را از سر گرفت. او در ۲۰ سال حاکمیت نظام جمهوری، ضمن فعالیت به عنوان روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی، برای دفاع از حقوق خبرنگاران در چارچوب نهادهای مدافع رسانه‌ها هم فعالیت می‌کرد.

فهیم دشتی، خواهرزاده عبدالله عبدالله، از دولتمردان افغانستان، بود؛ اما هیچ‌گاه در مناصب دولتی کار نکرد و با وجودی که عبدالله در دوره‌های مختلف، مناصب مهمی در دولت افغانستان داشت، دشتی همواره از فساد اداری و ناکارآمدی دولت انتقاد می‌کرد.

در مراسم نخستین سالگرد کشته شدن فهیم دشتی، اعضای خانواده او از جمله سیاره دشتی، همسرش، نیز حضور داشتند و شماری از دوستان و همکاران سابق فهیم دشتی از جمله روزنامه‌نگاران سرشناس افغانستان، در مورد کارنامه‌ کاری و سوابق دشتی سخنانی ایراد کردند.