حامد کرزی: فهیم دشتی صدای رسای آزادی بود؛ مرگ او یک ضایعه است  

فهیم دشتی خبرنگار، نویسنده، و سخنگوی جبهه مقاومت علیه طالبان بود

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، با نشر یک پیام در صفحه کاربری فیس‌بوک خود مرگ فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، را یک ضایعه بزرگ خواند و نوشت: «مرحوم فهیم دشتی از منتقدان سرسخت حکومت من و یک صدای رسا برای آزادی بیان بود که نبودش یک ضایعه بزرگ است.»

آقای کرزی، در آن پیام‌ فهیم دشتی را روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای جوان و مستعد خواند و مرگش را به خانواده و دوستانش تسلیت گفت و برای آنان و دوستان و نزدیکان وی آرزوی صبر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهیم دشتی نویسنده و خبرنگار بود. او از چند سال پیش به این ‌سو مسئولیت سخنگوی جبهه مقاومت را که به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کند، بر دوش داشت. پس از آن که اشرف غنی از افغانستان گریخت و نظام را به طالبان تسلیم کرد، فهیم دشتی به زادگاهش‌ پنجشیر رفت و در کنار احمد مسعود و مقاومت‌گران آن استان فعالیت رسمی خود را برای اطلاع‌رسانی از وضعیت جنگی پنجشیر به رسانه‌ها آغاز کرد. او سرانجام شب گذشته به دست جنگ‌جویان طالب کشته شد، اما شماری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که محل حضور فهیم دشتی را نه طالبان، بلکه هواپیماهای جنگی پاکستان آماج حمله قرار داده‌اند. 

سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در حالی جان باخت که طالبان یک ماه پیش سراسر افغانستان جز استان پنجشیر را تصرف کردند. نیروهای جبهه مقاومت که در پنجشیر حضور داشتند، اجازه ندادند که طالبان به زور به این استان وارد شوند. رهبری این جبهه تاکید داشت و دارد که تا زمانی که طالبان با آنان روی تشکیل یک نظام همه‌شمول به تفاهم نرسند، پنجشیر را به آنان تسلیم نخواهند کرد. اما طالبان رویکرد جبهه مقاومت را نپذیرفتند و به جنگ ادامه دادند و در نتیجه، تا کنون شمار زیادی از جنگجویان دو طرف، از جمله فهیم دشتی، کشته شده‌اند. ظاهرا در پی کشته شدن فهیم دشتی، بخشی از نواحی پنجشیر به دست طالبان ساقط شده است و اکنون جنگجویان آنان در این استان حضور دارند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت در برابر طالبان، پس از مرگ فهیم دشتی در یک پیام صوتی به طالبان هشدار داد که مبارزاتش را تا زمانی که افغانستان را از اشغال آنان رها سازد، ادامه خواهد داد.

آقای مسعود در آن پیام‌ از شهروندان افغانستان نیز خواست که علیه طالبان قیام ملی در پیش گیرند و در برابر این گروه اشغال‌گر مقاومت کنند، و افزود که او نیز در کنار قیام‌کنندگان ایستادگی خواهد کرد و اسلحه به آنان خواهند رساند.