«نورنیوز»: خبر درخواست روسیه از ایران برای تخلیه چند پایگاه‌ در سوریه، صحت ندارد

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز درباره حمله‌های منتسب به اسرائیل علیه پایگاه‌ها نیروهای ایران در سوریه توضیحی ارائه نداده‌اند

در طی ماه‌های گذشته چندین پایگاه ایران در خاک سوریه مورد حمله هوایی نیروهای اسرائیلی قرار گرفته است- JACK GUEZ / AFP

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، گزارش‌ها درباره درخواست سوریه از ایران برای تخلیه و ترک پایگاه‌هایش در استان‌های حماه و طرطوس سوریه را رد کرد و آن را «فضاسازی رسانه‌ای» برای «ایجاد شکاف در همکاری میان سوریه، روسیه و ایران» خواند.

روزنامه‌های تایمز اسرائیل و الشرق الاوسط روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱، گزارش داده بودند که پس از تشدید «حمله‌های هوایی منتسب به اسرائیل» به خاک سوریه، دولت روسیه از جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش خواست تا از برخی مواضعشان در سوریه عقب‌نشینی کنند.

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱، نوشت: «بنابر اطلاعات رسیده، خبر منتشرشده در الشرق الاوسط کذب بوده و روسیه چنین درخواستی از ایران نداشته است، بلکه در خصوص حملات اسرائیل نیز بزرگ‌نمایی صورت گرفته است.»

این رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در ادامه تاکید کرد که «حضور مستشاری ایران در سوریه با هماهنگی دولت این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم صورت گرفته و همکاری راهبردی ایران، سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه به‌ویژه در شامات همچنان با قدرت» ادامه دارد.

این سایت نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی تاکید کرد که هدف برخی رسانه‌های منطقه‌ای با انتشار اخباری چون درخواست روسیه از ایران برای تخلیه پایگاهایش در حماه و طرطوس «ایجاد شکاف در همکاری میان سوریه، روسیه و ایران» است.

در گزارش منتشرشده در روزنامه‌های الشرق الاوسط و تایمز اسرائیل آمده بود که افسران روسی روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ در دیدار با همتایان ایرانی خود در فرودگاه حماه سوریه از آن‌ها خواسته‌ بودند تا مقر نظامی جمهوری اسلامی در استان حماه، واقع در جوار پایگاه هنگ ۴۹ ارتش سوریه، را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پایگاه برای جمهوری اسلامی ایران یک پایگاه مهم نظامی محسوب می‌شود و نیروهای نظامی وابسته به حکومت ایران در آنجا موشک‌های سامانه دفاعی اس – ۲۰۰، و سایر تجهیزات نظامی ساخت روسیه را نگهداری می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده بود یکی دیگر از محل‌هایی که افسران روسی خواستار تخلیه آن از نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی‌ شده‌اند، پایگاهی در نزدیکی شهر ساحلی الحمدیه در جنوب طرطوس است.

گزارش‌ها درباره درخواست روسیه از ایران برای تخلیه پایگاهایش در حماه و طرطوس پس از آن منتشر شدند که خبرگزاری سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱، از  حمله اسرائیل به اهدافی در طرطوس و حماه از جمله به پایگاهی در حومه شهر مصیاف خبر داد.

این خبرگزاری از قول مقام‌های نظامی سوریه نوشت که در جریان این حمله‌ها دست‌کم دو نفر مجروح شدند و به اهداف مورد حمله خسارت‌های مادی وارد شده و آتش‌سوزی در این مناطق رخ داده است.

رسانه‌های مخالف دولت بشار اسد و رسانه‌های اسرائیل همان شب گزارش دادند که حمله اسرائیل باعث وقوع آتش‌سوزی بسیار گسترده‌ در انبارهای مهمات و تسلیحات ایران در غرب حماه شده است.

دو روز پس از این حمله‌ها نیز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که اسرائیل در حمله سوم شهریور ماه، توانست زرادخانه‌ای مملو از صدها موشک ساخت جمهوری اسلامی ایران را نابود کند.

در بیش از یک هفته گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره حمله سوم شهریور ماه اسرائیل به مواضع نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه و میزان خسارات ناشی از آن توضیحی ارائه نکرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز درباره ده‌ها حمله منتسب به اسرائیل علیه پایگاه‌ها نیروهای ایران و مواضع گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه توضیحی ارائه ندادند.