سیلاب در پاکستان ۱۵ درصد از جمعیت این کشور را متضرر کرد

آمار تلفات جانی در نتیجه سیلاب‌های اخیر در پاکستان، ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۶ هزار زخمی گزارش شده است

سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۱ شهریور (۲ سپتامبر)، منتشر کرد گفت که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در شهرهای مختلف پاکستان، بیش از ۳۳ میلیون نفر که حدود ۱۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به اشکال مختلف متضرر شده‌اند. این آمار شامل ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۶۰۰۰ نفر زخمی در اثر جاری شدن سیلاب‌ها است.

دکتر پالیتا ماهیپالا، نماینده سازمان جهانی بهداشت، در نشست خبرنگاران در شهر اسلام آباد پاکستان گفت: «در حال حاضر بیش از ۶.۴ میلیون نفر در پاکستان نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه دارند.»

بارندگی شدید موسمی در چند هفته اخیر در پاکستان، پنج برابر میانگین بارندگی در ۳۰ سال گذشته در این کشور برآورد شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در پی این بارندگی‌ها و سرازیر شدن سیلاب، نزدیک به ۴۰۰ کودک کشته شدند و بیش از یک میلیون خانه کاملا تخریب شده است.

عبدالله فاضل، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در پاکستان، در بیانیه این سازمان گفت که علاوه بر ۱.۱ میلیون خانه، زیرساخت‌های اساسی همچون مدارس و مراکز بهداشتی نیز تخریب شده‌اند. او تصریح کرد: «۱۸ هزار مدرسه تاکنون ویران شده‌اند و هزاران مدرسه دیگر اکنون به‌طور کامل تعطیل‌اند. بنابراین، کودکان که در دو سال گذشته به‌دلیل همه‌گیری کرونا از تحصیل بازمانده بودند، اکنون نیز فرصت ادامه تحصیل را نخواهند داشت.»

به گزارش سازمان ملل متحد، علاوه بر اختلال گسترده در سیستم آموزشی، امکانات بهداشتی نیز به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب‌پذیرترین افراد را در معرض خطر قرار داده است. این سازمان در مورد خطر شیوع گسترده بیماری‌های مرگبار همچون وبا، تب دِنگی، اسهال و مالاریا در مناطق سیلاب زده، هشدار داده است.

نماینده یونیسف گفت که پاکستان پیش از این نیز، با کمبود شدید امکانات بهداشتی مواجه بود و اکنون همان مناطق که بیشترین مشکلات را در زمینه کمبود امکانات بهداشتی داشتند، در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند. او تاکید کرد: «شیوع بیماری‌های گوناگونی که از طریق آب منتقل می‌شوند، به‌زودی اتفاق خواهند افتاد و ما باید برای پاسخ به آن‌ها آماده باشیم.»

در همین حال، ناتالیا کانم، رئیس آژانس بهداشت باروری سازمان ملل متحد، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که از میان ۳۳ میلیون نفری که در پاکستان از سیلاب‌های اخیر متضرر شده‌اند، حدود ۶۵۰ هزار نفر، زنان باردار بوده‌اند. او اظهار داشت: «ما عمیقا از این ویرانی متاسفیم و با دولت، سازمان ملل متحد و شرکای غیردولتی خود برای حمایت از واکنش بشردوستانه و بهبود سریع این وضعیت تلاش می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیلاب‌های هم‌زمان در پاکستان و افغانستان و بحران کمبود غذا

سیلاب‌های اخیر در پاکستان و افغانستان، فاجعه جدیدی را در این دو کشور رقم زد. در یک ماه گذشته، بیش از ۱۰ استان شمالی و شرقی افغانستان نیز در معرض سیلاب‌های ویرانگر قرار گرفتند و بیش از ۲۰۰ نفر در نتیجه این سیلاب‌ها جانشان را از دست دادند. درهمین حال، برنامه جهانی غذا (شاخهٔ کمک غذایی سازمان ملل متحد) در پاکستان گفت که سرازیر شدن هم‌زمان سیلاب در افغانستان و پاکستان، چالش دسترسی به مواد غذایی را بیشتر کرده است.

بر اساس تصاویر اخیر آژانس فضایی اروپا، بارش باران‌های سیل‌آسای موسمی باعث طغیان رودخانه سند شده و تا شعاع ۱۰ کیلومتر زمین را زیر آب می‌برد.

کریس کای، مدیر برنامه جهانی غذا در پاکستان، گفت که برنامه جهانی غذا در مناطق شدیدا آسیب‌دیده همچون سنقر و سند پاکستان، در حال ثبت نام افراد آسیب‌دیده از سیل برای توزیع مواد غذایی است. او تصریح کرد: «اما ما نه با یک مشکل [در سطح] کشور، بلکه با یک مشکل منطقه‌ای مواجه‌ایم زیرا علاوه بر تلاش برای بهبود وضعیت و راه‌اندازی دوباره سیستم کشاورزی و تهیه غذا در پاکستان، [باید] برای تهیه غذا در کشور همسایه افغانستان نیز کار کنیم.»

این در حالی است که بخش بزرگی از مواد غذایی در افغانستان از سال‌ها پیش به این سو، از طریق بندرهای بازرگانی پاکستان به افغانستان می‌رسد. علاوه بر این، سرازیر شدن موج جدیدی از مهاجران افغان در یک سال گذشته به پاکستان، باعث وخامت بیشتر اوضاع در این کشور شده است. سازمان ملل متحد گفت که در حال حاضر نام ۱.۳ میلیون مهاجر افغان در پاکستان به‌طور رسمی ثبت شده‌ است، در حالی‌که هزاران تن دیگر فاقد مدارک‌اند.

تغییر اقلیم، عامل سیلاب‌های ویرانگر

پاکستان که در حال حاضر با آشفتگی سیاسی و اقتصادی مواجه است، در خط مقدم بحران آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی نیز قرار گرفته است. این کشور با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری در جنوب آسیا، امسال با شرایط آب‌وهوایی نگران‌کننده، از موج گرمای بی‌سابقه تا سیل‌های مرگبار، مواجه شد. البته، آسیای جنوبی یکی از کانون‌های بحران جهانی آب‌وهوا در جهان شناخته می‌شود.

پاکستان بیش از هر جای دیگری خارج از نواحی قطبی، دارای یخچال‌های طبیعی است. به گفته اداره هواشناسی اسلام آباد، گرم شدن کره زمین کشور را در برابر طغیان ناگهانی رودخانه‌ها که ناشی از ذوب شدن یخچال‌های طبیعی است، آسیب‌پذیرتر کرده است.

بیشتر از جهان