ماموریت آرتمیس؛ ناسا برای دومین بار پرتاب موشک به ماه را امتحان می‌کند

پرتاب فضاپیمای اس‌ال‌اس همراه با کپسول اوریون از زمین اولین قدم کلیدی در انجام ماموریت آرتمیس است

متخصصان ناسا در مرکز فضایی «کندی» روز شنبه سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) برای دومین بار آماده ماموریت آرتمیس به منظور ارسال موشک به ماه می‌شوند. آنها امیدوارند مشکلات مهندسی که پنج روز پیش مانع پرتاب این موشک شد، برطرف شده باشد.

به گزارش رویترز، ارسال موشک اس‌ال‌اس و کپسول اوریون همراه آن شروع برنامه جاه‌طلبانه ماموریت آرتمیس است. با این حال،‌ تلاش برای پرتاب قبلی در روز دوشنبه با مشکلات فنی همراه بود و باعث توقف شمارش معکوس و به تعویق افتادن پرواز بدون سرنشین شد.

جرمی پارسونز، معاون مدیر برنامه در مرکز فضایی، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «آزمایش‌ها نشان می‌دهد که متخصصان خط سوخت نشتی را که سبب لغو پرتاب روز دوشنبه شده بود، تعمیر کردند.»

مایک سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس نیز پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت که دو مشکل کلیدی در موشک برای رضایت بیشتر متخصصان ناسا برطرف شده است. او این موارد را تعمیر حسگر دمای موتور معیوب و برخی ترک‌ها در فوم عایق عنوان کرد.

علاوه بر مسائل فنی، آب و هوا نیز موضوعی است که فراتر از کنترل ناسا در پرتاب موشک دخالت دارد. کارشناسان در آخرین پیش‌بینی خود احتمال ۷۰ درصد شرایط مساعد را پرتاب روز شنبه پیش‌بینی کرده‌اند.

با این حال، اگر پرواز دوم نیز با موفقیت همراه نباشد،‌ ناسا می‌تواند یک پرتاب دیگر را برای دوشنبه یا سه‌شنبه برنامه‌ریزی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ماموریت که «آرتمیس یک» نام دارد، یکی از پروژه‌های بسیار مهم پرواز فضایی همراه با انسان ناسا پس از آپولو است. آرتمیس که در اساطیر یونان باستان به عنوان الهه خواهر دوقلوی آپولو شناخته می‌شود، قصد دارد فضانوردان را در سال ۲۰۲۵ به سطح ماه بازگرداند.

۱۲ فضانورد در طول شش ماموریت آپولو از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ روی ماه قدم زدند، با این حال ماموریت آپولو، کمتر از آرتمیس علم‌محور بود. برنامه جدید سفر به ماه، شرکای تجاری مانند اسپیس ایکس و آژانس‌های فضایی اروپا، کانادا و ژاپن را به خدمت گرفته است تا در نهایت یک پایگاه عملیاتی طولانی‌مدت در ماه ایجاد کنند. این پایگاه به عنوان پله‌ای برای سفرهای جاه‌طلبانه‌تر انسان به مریخ در نظر گرفته می‌شود.

پرتاب فضاپیمای اس‌ال‌اس همراه با کپسول اوریون از زمین اولین قدم کلیدی در انجام ماموریت آرتمیس است. اولین سفر به این منظور طراحی شده است تا این وسیله نقلیه ۵.۷۵ میلیون پوندی (۶.۶ میلیون دلار) را در یک پرواز آزمایشی سخت بیازماید و محدودیت‌های طراحی آن را ارزیابی کند.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت، یک پرواز همراه با خدمه به دور ماه ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۴ انجام شود و طی چند سال دیگر با فرود فضانوردان به ماه تکمیل شود.

موشک اس‌ال‌اس که به عنوان قوی‌ترین و پیچیده‌ترین موشک در جهان شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین سیستم پرتاب عمودی جدید را که آژانس فضایی ایالات متحده در دوره آپولو ساخته است، شامل می‌شود.

اگر مشکلاتی در لحظه آخر پیش نیاید و پس از شمارش معکوس روز شنبه این فضاپیما به سمت آسمان فرستاده شود، حدود ۹۰ دقیقه پس از پرتاب، مرحله فوقانی موشک اوریون از مدار زمین خارج می‌شود و طی یک پرواز ۳۷ روزه، به ۶۰ مایلی از سطح ماه می‌رسد، سپس در فاصله ۴۰ هزار مایلی فراتر از ماه حرکت می‌کند. انتظار می‌رود این کپسول روز ۱۱ اکتبر در اقیانوس آرام فرود آید.

اگرچه هیچ انسانی در این ماموریت حضور نخواهد داشت، اما اوریون خدمه شبیه‌سازی‌شده‌ای متشکل از سه مانکن (یک مانکن مرد و دو مانکن زن) دارد. این مانکن‌ها به حسگرهایی برای اندازه‌گیری سطوح تشعشعات و سایر فشارهایی که فضانوردان واقعی تجربه می‌کنند، مجهزند.

هدف اصلی این ماموریت، آزمایش دوام سپر حرارتی در هنگام ورود مجدد به جو زمین است که در بازگشت از مدار ماه با سرعت ۲۴ هزار و ۵۰۰ مایل یا ۳۲ برابر سرعت صوت به جو زمین برخورد می‌کند. سپر حرارتی برای مقاومت در برابر اصطکاک مجدد طراحی شده است که انتظار می‌رود دمای خارج از کپسول را تا نزدیک به ۵۰۰۰ درجه فارنهایت افزایش دهد.

فضاپیمای اس‌ال‌اس اوریون تاکنون دست‌کم ۳۷ میلیارد دلار برای ناسا هزینه داشته است که شامل طراحی، ساخت، آزمایش و امکانات زمینی می‌شود. دفتر بازرسی کل ناسا پیش‌بینی کرده است که کل هزینه‌های آرتمیس تا سال ۲۰۲۵ به ۹۳ میلیارد دلار برسد. با این حال ناسا از این برنامه به عنوان فرصتی برای اکتشافات فضایی دفاع می‌کند و می‌گوید که ده‌ها هزار شغل و میلیاردها دلار گردش تجاری ایجاد کرده است.

بیشتر از جهان