نام ماموریت ماه ناسا «آرتمیس» از کجا آمده است؟

ناسا برای بازنمایی آرمان‌های فمینیستی این ماموریت، این اقدام را به نام الهه یونان باستان آرتمیس، یعنی دختر زئوس و لتو و خواهر دوقلوی آپولو خدای خورشید، نام‌گذاری کرد

این پروژه قصد دارد زنان بیشتری را در برنامه فضایی احیا‌شده ایالات متحده مشارکت دهد-ویکی‌پدیا

سازمان فضایی آمریکای شمالی (ناسا) برنامه پرتاب موشک جدیدش که جدیدترین ماموریتش به منظور استقرار انسان روی سطح ماه به شمار می‌رود، یعنی «برنامه آرتمیس» را تغییر داد.

پرتاب [فضاپیمای] بدون سرنشین آرتمیس ۱ پیش از این قرار بود، روز دوشنبه ۲۹ اوت، از مرکز فضایی کندی فلوریدا در کیپ کاناورال انجام شود، اما به دلیل مشکلات فنی در آخرین لحظه در سکوی پرتاب مجبور به لغو شد.

آرتمیس ۱ به‌عنوان آزمایشی برای موشک جدید سامانه پرتاب فضایی ناسا و فضاپیمای اوریون که با خود حمل می‌کند در نظر گرفته شده است که اگر در درخواست [نوبت پرتاب] دوم همه چیز مطابق برنامه پیش برود، پیش از بازگشت به زمین در یک پرواز بررسی، ۴۲ روزه به دور ماه خواهد چرخید.

درصورتی‌که آرتمیس ۱ با موفقیت پرتاب شود، به پرتاب آرتمیس ۲، یک ماموریت سرنشین‌دار به ماه در سال ۲۰۲۴ و سپس آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ خواهد انجامید، زمانی که فضانوردان ناسا در عمل بر روی سطح ماه فرود خواهند آمد.

این پروژه قصد دارد زنان بیشتری را در برنامه فضایی احیا‌شده ایالات متحده مشارکت دهد، به‌طوری‌که حدود ۳۰ درصد از کارکنان درگیر در طراحی و ساخت آرتمیس ۱ از مهندسان زن بودند و فضاپیمای آن حامل دو مانکن (آدمک) برای آزمایش تاثیر تشعشعات بر بدن زنان و با هدف بهبود سطح ایمنی برای فضانوردان زن در آینده است.

این امیدواری وجود دارد که تا سه سال دیگر آرتمیس ۳ نخستین زن و اولین فرد رنگین‌پوست را به سطح ماه ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا برای بازنمایی آرمان‌های فمینیستی این ماموریت، این اقدام را به نام الهه یونان باستان آرتمیس، یعنی دختر زئوس و لتو و خواهر دوقلوی آپولو خدای خورشید، نام‌گذاری کرد.

یونانیان خدای المپ را با ماه، طبیعت، شکار و پاکدامنی و زایش مرتبط می‌دانستند و او را حداقل از آغاز هزاره اول قبل از میلاد می‌پرستیدند.

هومر شاعر از او با عنوان «خدابانوی حیوانات» یا «الهه وحشی» یاد می‌کند که اغلب با تیر و کمان یا آهو نشان داده می‌شود و رومی‌ها آن را با نام دیانا می‌شناسند.

یکی از مشهورترین اسطوره‌های مربوط به آرتمیس در مورد آگتئون شکارچی است که در حین شست‌وشوی بدن، او را برهنه در ‌استخری خلوت مخفیانه تماشا کرد و باعث خشم الهه شد و این کار وادارش کرد که او را به گوزن تبدیل کند، در نتیجه سگ‌های شکاری‌اش او را تکه‌پاره کردند و بلعیدند.

در همین حال سیپرویتس (Siproites) پسری که به همین ترتیب او را بدون لباس دیده بود، با بزرگواری و بخشش، تنها به یک دختر تبدیل شد.

در جای دیگری گفته می‌شود که او با کاهنه‌های خود که باکرگی‌شان را از دست داده بودند، رفتار انتقام‌جویانه‌ای پیش گرفت و یکی از آن‌ها به‌نام کالیستو را پس از باردارشدن توسط زئوس، پدر خود آرتمیس، به خرس تبدیل کرد و پسری به نام آرکاس به دنیا آورد.

زئوس پیش از اینکه او بتواند مادر و پسر را بکشد، مداخله کرد و آن‌ها را به آسمان‌ها، جایی که به شکل صورت فلکی دب اکبر و دب اصغر می‌درخشند تحویل داد.

یونانیان، تندخویی آرتمیس را برای توضیح دشمنی و خصومتی که معمولا جهان طبیعی به بشریت نشان داده است مورد استفاده قرار داده‌اند.

 

© The Independent

بیشتر از علوم