وال‌استریت ژورنال: دوربین‌ شناورهای بی‌سرنشینی که ایران توقیف کرده بود، مفقود شده‌ است

در اختیار داشتن دوربین‌ها و بازرسی شناورها از نزدیک، می‌تواند به ایران شناخت بهتری از قابلیت‌های این سامانه بدهد

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که نیروی دریایی سپاه پاسداران صبح روز جمعه، ۱۱ شهریورماه، پس از مواجهه با ناوشکن‌های آمریکایی، دو شناور بی‌سرنشین ایالات متحده را که توقیف‌ کرده بود رها کرده، اما دوربین‌های آن‌ها مفقود شده است.

براساس گزارش اختصاصی وال‌استریت ژورنال که جمعه‌شب منتشر شد، این مقام آمریکایی همچنین افزود که مشخص نیست آیا ایرانی‌ها دوربین‌ها را نزد خود نگه داشته‌اند یا زمانی که شناورها را از دریای سرخ بیرون کشیده و بعدتر دوباره آن‌ها به‌ آب بازگردانده‌اند، دوربین‌ها به داخل دریا سقوط کرده‌اند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، دوربین‌ها، رادارها و سایر تجهیزات به‌کار گرفته‌شده در شناورهای بدون سرنشین جزو فناوری‌های نظامی محرمانه نیستند و در بازار در دسترس‌اند؛ اما در اختیار داشتن دوربین‌ها و بازرسی شناورها از نزدیک، می‌تواند به ایران شناخت بهتری از قابلیت‌های این سامانه بدهد.

افشای منقودشدن این دوربین‌ها جدیدترین تحول در بازی موش و گربه بین نیروهای دریایی آمریکا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته جاری است.

نیروی دریایی ایالات متحده در ماه‌های گذشته شبکه‌ای از حسگرهای پیشرفته هوایی و دریایی، موسوم به «گروه ضربت ۵۹» (Task Force 59) را در منطقه مستقر کرده است تا با استفاده از هوش مصنوعی بر فعالیت‌های ایران در دریا و تهدیدهای احتمالی ناشی‌از آن نظارت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، استقرار شناورهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه نخستین‌بار از ماه اکتبر آغاز شد. این شناورها ۲۳ فوت (حدود هفت متر) طول دارند و با نیروی باد و خورشید کار می‌کنند. آن‌ها که «جست‌وجوگر سیل‌درون» (Saildrone Explorer) نامیده می‌شوند، به دوربین، رادار و سایر حسگرها مجهزند.

ماجرای روز جمعه مربوط به دومین تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران در هفته جاری برای توقیف شناورهای بی‌سرنشین ایالات متحده بود.

جمهوری اسلامی شناورهای بی‌سرنشین آمریکایی را به ایجاد خطر در امنیت دریایی متهم کرد و در تلویزیون دولتی ایران اعلام کردند: «به نیروی دریایی آمریکا برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی هشدار داده شد.»

اما در بیانیه‌ای که فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه در این زمینه صادر کرده، آمده است که این شناورهای بدون سرنشین به‌مدت ۲۰۰ روز بدون حادثه در بخش جنوبی دریای سرخ فعالیت کرده و در زمان توقیف به‌دست ایرانی‌ها، دست‌کم چهار مایل دریایی (نزدیک به ۷۵۰۰ متر)  با نزدیک‌ترین خط کشتیرانی فاصله داشتند.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه نیز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس برای گرفتن یک شناور بی‌سرنشین ناوگان پنجم آمریکا را خنثی کرده است؛ اما تلویزیون جمهوری اسلامی در آن مورد هم اعلام کرد که این شناور آمریکایی در روند کشتیرانی اخلال ایجاد کرده و نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس آن را توقیف و سپس رها کرده است.