رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان شد

رزا اوتونبایوا، دومین زنی است که در زمان سلطه طالبان بر افغانستان، رهبری ماموریت سازمان ملل را در این کشور به‌دست می‌گیرد

رزا اوتونبایوا، متولد 1950 میلادی است و از وکالت پارلمان، تا وزارت خارجه، سفارت، رهبری کمیسیون اتحاد جماهیر شوروی، و ریاست جمهوری را در کارنامه دیپلماتیک اش دارد - 

VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز جمعه ۱۱ شهریور (۲ سپتامبر) از انتصاب رزا اوتونبایوا، دیپلمات قرقیزستانی، به‌عنوان نماینده جدیدش برای افغانستان خبر داد. بخش مطبوعات سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اوتونبایوا به‌زودی ماموریتش را در سمت جانشین دبورا لاینز، نماینده پیشین سازمان ملل در افغانستان، آغاز خواهد کرد.

رزا اوتونبایوا، پیشینه یک دوره ریاست جمهوری دولت انتقالی قرقیزستان را از سال ۲۰۱۱ – ۲۰۱۰، سه دوره وزارت امور خارجه و یک دوره نمایندگی در پارلمان قرقیزستان را در کارنامه‌اش دارد. او در سال ۱۹۹۱ نیز برای مدتی معاون نخست‌وزیر این کشور بود.

این دیپلمات قرقیزستانی که مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه دولتی مسکو دارد، از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱، رئیس کمیسیون ملی اتحاد جماهیر شوروی برای یونسکو بود و از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۲ در سمت‌ سفیر قرقیزستان در آمریکا، کانادا و بریتانیا، کار کرده است. رزا اوتونبایوا در حال حاضر عضو هیئت مشاوران عالی‌رتبه دبیر کل سازمان ملل است که به سمت نماینده او در افغانستان گماشته شده است.

رزا اوتونبایوا قرار است همچون دبورا لاینز، ماموریت سازمان ملل را در افغانستان رهبری کند. پس از پایان ماموریت دبورا لاینز در ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، مارکوس پوتزل، سفیر پیشین آلمان و یکی از اعضای نشست صلح دوحه، به ‌سمت معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گماشته شد و مسئولیت سرپرستی این دفتر را نیز به عهده داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از ماموریت دو ساله دبورا لاینز در افغانستان در زمان سلطه طالبان سپری شد. او تنها دیپلمات زنی بود که بیشترین دیدار را با رهبران طالبان داشت. لاینز در روز پایان ماموریتش در افغانستان، نگرانی عمیقش را در مورد وضعیت زنان و حقوق بشر در این کشور ابراز کرد و گفت: «قلب من برای دختران و زنان افغان که از مدرسه و کار بازمانده‌اند، می‌شکند.»

با گذشت یک سال از سلطه طالبان و ادامه ماموریت سازمان ملل که تنها نهاد بزرگ بین‌المللی حامی دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان است، وضعیت حقوق بشر در این کشور هر روز آشفته‌تر از پیش گزارش می‌شود.

 طالبان حتی موانعی بر سر راه گروه تحقیق دفتر گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار داده‌اند و از بازتاب جنایت‌های ضد حقوق بشری در این کشور جلوگیری می‌کنند. دیده‌بان حقوق بشر تاکنون گزارش‌های متعددی از کشتارهای غیرقانونی، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه افراد غیرنظامی به دست اعضای طالبان منتشر کرده است و هر بار طالبان این گزارش‌ها را تکذیب می‌کند.

بیشتر از جهان