سفیر پیشین آلمان، معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان شد

مارکوس پوتزل، به نمایندگی از دولت آلمان دیدارهای زیادی با رهبران طالبان داشته است

مارکوس پوتزل از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سفیر آلمان در افغانستان بود - 

KARIM JAAFAR / AFP

مارکوس پوتزل، دیپلمات آلمانی و سفیر پیشین این کشور در افغانستان، روز جمعه ۲۷ خرداد، (۱۷ ژوئن) به سمت سرپرست دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گماشته شد.

فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد قرار است پوتزل تا زمان تعیین نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان، ماموریت یوناما را در این کشور رهبری کند.

مارکوس پوتزل، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و به مدت دو سال، سفیر آلمان در افغانستان بود. او در جریان مذاکرات طالبان با آمریکا، در دوحه نیز حضور داشت و دیدارهای زیادی با رهبران طالبان، به نمایندگی از دولت آلمان انجام داد. پوتزل از چهره‌های آلمانی دخیل در موضوع افغانستان در سال‌های اخیر است و پس از روی کار آمدن طالبان نیز، گاهی در مورد عملکرد این گروه اظهارنظر می‌کند.

پوتزل در بهمن‌ ۱۴۰۰ نیز با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در دوحه دیدار و نگرانی‌اش را درباره کشتار و ناپدید شدن بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای نظامی دولت پیشین افغانستان ابراز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتزل در حالی به سمت معاونت دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان گماشته شد که روز پنجشنبه دبورا لاینز، نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، پایان ماموریتش را اعلام کرد و در آخرین سخنرانی‌اش گفت که نگران وضعیت زنان و دختران در این کشور است. او با اشاره به محدودیت آموزش و کار برای زنان در افغانستان گفت: «قلب من برای دختران و زنان افغانی که از مدرسه و کار بازمانده‌اند، می‌شکند.»

هرچند ماموریت سازمان ملل در افغانستان در نشست ۱۸ مارس شورای امنیت تمدید شد، اما هنوز مشخص نیست که نماینده جدید این سازمان برای افغانستان، چه زمانی انتخاب خواهد شد و چه کسی خواهد بود. بر اساس بیانیه معاون سخنگوی سازمان ملل تا زمان معرفی نماینده جدید، مارکوس پوتزل، سرپرست دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان خواهد بود.

دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل، نزدیک به دو دهه، مسئول هماهنگی توسعه سیاسی و کمک‌های بشردوستانه و نیز نظارت بر رعایت حقوق بشر در افغانستان بوده است. دفاتر سازمان ملل در افغانستان، تنها نهادهای خارجی بودند که در بحبوحه سقوط کشور به دست طالبان، به فعالیتشان ادامه دادند.