روسیه عرضه گاز به اروپا را متوقف کرد

کشورهای اروپایی ولادیمیر پوتین را به استفاده از منابع انرژی به عنوان سلاح جنگی متهم می‌کنند

داده‌های وب‌سایت اپراتور نورداستریم۱ در روز چهارشنبه، هم‌زمان با سومین ساعت متوالی توقف انتقال، جریان گاز را صفر نشان دادند - AFP

روسیه از روز چهارشنبه، ۳۱ اوت (نهم شهریور)، عرضه گاز از طریق یک خط لوله بزرگ به اروپا را متوقف کرد. به گفته برخی از کارشناسان، این اقدام به تشدید نبرد اقتصادی مسکو و اتحادیه اروپا و همچنین افزایش چشم‌انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش رویترز و بنا بر اعلام شرکت گازپروم، غول انرژی دولتی روسیه، به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری خط نورداستریم۱، از ۳۱ اوت تا سوم سپتامبر هیچ گازی به آلمان فرستاده نمی‌شود. پس از اعلام این خبر، داده‌های وب‌سایت اپراتور نورداستریم۱ در روز چهارشنبه، هم‌زمان با سومین ساعت متوالی توقف انتقال، جریان گاز را صفر نشان دادند.

دولت‌های اروپایی از این نگران‌اند که مسکو به تلافی تحریم‌های غرب علیه این کشور پس از حمله به اوکراین، قطعی گاز را تمدید کند. آن‌ها ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به استفاده از منابع انرژی به عنوان سلاح جنگی متهم کرده‌اند. مسکو چنین عملیاتی را تلافی نمی‌داند و اتهام‌های واردشده را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محدودیت‌های بیشتر برای تامین گاز اروپا بحران انرژی را تشدید خواهد کرد. این بحران قیمت‌ عمده‌فروشی گاز را نسبت به اوت ۲۰۲۱ به بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داد و پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های زندگی را برای مصرف‌کنندگان و مشاغل به‌شدت بالا ببرد.

در آلمان، تورم در ماه اوت به بالاترین سطح در ۵۰ سال گذشته رسید و خانوارها باز هم خود را برای افزایش مبلغ قبوض انرژی آماده می‌کنند.

نورداستریم۱ ماه گذشته نیز به دلیل تعمیر و نگهداری ۱۰ روز فعالیت خود را متوقف کرد. مسکو که عرضه گاز از طریق نورداستریم۱ را در ماه ژوئن به ۴۰ درصد و در ژوییه به ۲۰ درصد کاهش داد، تحریم‌ها را عامل بروز مشکل برای تعمیر و نگهداری این خط انتقال می‌داند و می‌گوید که در نصب تجهیزات با مشکل مواجه شده است.

این در حالی است که رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، اوایل این ماه گفت که نورد استریم کاملا عملیاتی است و علی‌رغم آنچه مسکو ادعا می‌کند، هیچ مشکل فنی وجود ندارد.

روسیه از زمان تهاجم به اوکراین، عرضه گاز به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل قطع کرد و انتقال گاز از سایر خط لوله‌ها را هم کاهش داد.

کاهش جریان گاز از طریق نورداستریم، تلاش‌ها در سراسر اروپا برای پر کردن تاسیسات حیاتی ذخیره‌سازی گاز با هدف گذراندن سرمای زمستان را پیچیده کرده و نگرانی دولت‌ها از این است که روسیه جریان انتقال گاز را کلا متوقف کند.

بیشتر از جهان