نیروهای امنیتی ۱۴ شهروند بهایی ساکن مازندران را بازداشت کردند

بر اساس اطلاعات منتشر شده، به غیر از آنکه این گروه به اداره اطلاعات ساری منتقل شده‌اند، هیچ خبر دیگری درباره وضعیت آنها در دست نیست

خبرگزاری هرانا از بازداشت ۱۴ شهروند بهایی ایران در شهر قائمشهر، واقع در استان مازندان، خبر داد. به‌گزارش این خبرگزاری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران عصر روز چهارشنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۱، این گروه از شهروندهای ایران را بازداشت کردند و آنها را به اداره اطلاعات شهر ساری منتقل کردند. هرانا همچنین نوشت: «منزل ۳ تن از این شهروندان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا اسامی این ۱۴ نفر از این قرار است: مهسا فتحی، سامه قلی‌نژاد، نگار دارابی، بسیر صمیمی، هنگامه علیپور، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی‌نژاد، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت‌شعار، بیتا حقیقی، انیس سنایی و گلبن فلاح.

هرانا از قول یک منبع آگاه نوشت نیروهای امنیتی تمام این افراد، به‌غیر از ساناز حکمت‌شعار و گلبن فلاح را در منزل مجیر صمیمی بازداشت کردند. این منبع آگاه همچنین در ادامه اظهاراتش گفت: «نیروهای امنیتی ابتدا منزل بیتا حقیقی را مورد تفتیش قرار می‌دهند و از آنجا به‌ترتیب به منازل خانم حکمت‌شعار و خانم فلاح مراجعه کردند.»

به‌گزارش خبرگزاری هرانا همچنان خبری از وضعیت این گروه از بازداشت‌شدگان در دست نیست.

نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییت ایران را افزایش داده‌اند و شمار قابل توجهی از شهروندهای ایرانی پیرو آیین بهاییت را بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه جهانی بهایی، با انتشار بیانیه‌ای در روز ۳۰ تیر ۱۴۰۱ نوشت در طی «۵۰ روز گذشته» دست‌کم ۶۴ فرد بهایی در ایران بازداشت شده‌اند. این نهاد همچنین با اشاره به دستگیری شهروندهای بهایی ایران متذکر شد جمهوری اسلامی «کارزاری نظام‌مند» علیه پیروان این آیین به راه انداخته است.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در ژنو، با انتشار توییتی به تاریخ ۳۰ تیرماه نوشت: «وقتی کسی از من می‌پرسد دلیل آزار بهایی‌ها در ایران چیست؟ دلیل آن، یعنی اعتقادات [مذهبی] بهایی‌ها، به‌قدری غیر منطقی است که حتی ذکر کردن آن نیز موجب آزردگی خاطر می‌شود.»

از سوی دیگر، روز یازدهم تیر ۱۴۰۱ نیز ۲۰۰ مامور وابسته به نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با همکاری مامورهای جهاد کشاورزی، به منزل بهایی‌های ساکن در روستای روشنکوهِ استان مازندران یورش بردند و محل سکونت آن‌ها را تخریب کردند. اداره منابع طبیعی استان مازندران ادعا می‌کند منازل تخریب شده و همچنین زمین‌های کشاورزی این گروه از بهایی‌های ساکن روستای روشنکوه جزو زمین‌های جنگلی به‌حساب می‌آید و ساخت‌وساز و زراعت در این اراضی غیر قانونی است.

اداره منابع طبیعی استان مازندران در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که شواهد موجود نشان می‌دهد این روستا، از ده‌ها سال قبل، محل سکونت بهایی‌ها بوده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز، پس از آنکه در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ گروهی شش نفره از شهروندهای بهایی ایران بازداشت شدند، با انتشار ویدئویی آنها را به «جاسوسی» متهم کرد و مدعی شد افراد بازداشت شده در «مهدکودک‌ها» نفوذ کرده بودند و به ترویج «بی‌حجابی» نیز می‌پرداختند.