بازداشت فامیل آیت‌الله و معاون وزیر؛ فساد در حلقه انقلابی‌ها

حاشیه جدید وزارت راه و شهرسازی بازداشت معاون ویژه و مشاور عالی وزیر است که خود را از وابستگان نزدیک ناصر مکارم شیرازی معرفی می‌کند

در ماه‌های اخیر، انتشار اخبار فساد اقتصادی نیروهای جوان جبهه انقلابی که به مقام و منصب رسیده‌اند، سفره عملکرد دولت سیزدهم را رنگین کرده است

روزهایی که رهبر جمهوری اسلامی ایران و حامیان اصول‌گرای دولت مدام به تمجید از عملکرد ابراهیم رئیسی مشغول‌اند، انتشار اخبار فساد اقتصادی نیروهای جوان جبهه انقلابی که به مقام و منصب رسیده‌اند، سفره عملکرد دولت سیزدهم را رنگین کرده است.

در اخبار اقتصادی و درگیری‌های درون دولت، طی یک سال گذشته چند وزارتخانه و مجموعه تصمیم‌ساز در صدر بوده‌اند. یکی از این مجموعه‌ها، وزارت راه و شهرسازی است؛ وزارتخانه‌ای که مقام عالی آن روز رای اعتماد در مجلس، به‌اشتباه خود را «وزیر نفت» معرفی کرد و پیش از وزیر رفاه، بارها گمانه‌زنی در مورد استعفا و برکناری‌اش مطرح بود.

بازداشت معاون ویژه و مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی که خود را از وابستگان نزدیک ناصر مکارم شیرازی معرفی کرده و جزو حلقه نسل جدید اصول‌گرایان استان فارس است که رستم قاسمی آن‌ها را با خود به وزارتخانه آورده، حاشیه جدید وزارت راه است.

چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱، محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت ناصر مکارم، معاون ویژه و مشاور عالی وزیر، ضمن تایید ضمنی این موضوع، گفت که با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه و دستگاهی که باشد، برخورد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما قاسم مکارم، فرزند اکبر، که مدعی است ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه حکومتی، عموی او است، چگونه به رستم قاسمی آن اندازه نزدیک شد که شایعه استعفای وزیر پس از انتشار خبر بازداشت او، محافل سیاسی و افکار عمومی را تحت‌تأثیر خود قرار دهد؟

حسین مذنب، مدیرکل بازرسی وزارت راه، ایمان اسلامیان، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارتخانه، علی جعفری، مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی، حسین رئیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، همراه با قاسم مکارم، حلقه شیرازی‌هایی‌اند که رستم قاسمی با خود به وزارت راه و شهرسازی آورده است.

در این حلقه، کسی که بیش از دیگران، قاسمی را در روزهای ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن همراهی کرد، قاسم مکارم، متولد لامرد فارس است. او و دوستانش در روزهای انتخابات ریاست‌ جمهوری، «دولت جوان حزب‌اللهی» را علاج مشکلات کشور معرفی می‌کردند و در روزهای نخست، دیدارهای متعددی با نامزدهای مختلف این جریان، از جمله رستم قاسمی، داشتند. 

مکارم سابقه فعالیت اجرایی در کارنامه‌اش ندارد. در پرونده کاری او دو دوره نامزدی شورای شهر و مجلس در شیراز دیده می‌شود، و پیش از آن هم مدتی رئیس‌دفتر سید احمدرضا دستغیب (فرزند سید فخرالدین) بوده است. قاسم مکارم در انتخابات مجلس خود را انتخاب اول جوانان شیراز می‌دانست، اما در نهایت با کسب ۷۶۵۰ رای، نتوانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

او در یکی از حساب‌های کاربری توییتری‌اش، خود را «مشاور بین‌الملل شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران، مشاور بین‌الملل شرکت مهندسی ایران، و دانشجوی دکترای علوم سیاسی» معرفی کرده است، اما پس از پیگیری خبرنگار ایندیپندنت فارسی، هیچ‌‌‌یک از این مناصب تایید نشد. او در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، برای اداره ستادهای وزیر سابق نفت و فرمانده سابق قرارگاه اقتصادی سپاه قدس، وارد صحنه سیاسی شد.

مشاور عالی وزیر راه در روزهای انتخابات، نشست‌های خبری، بعضی دیدارها با شخصیت‌ها، و هماهنگی امور تبلیغی او را هدایت و راهبری کرد. همچنین، در زمان رد صلاحیت رستم قاسمی، او وعده داد که از طریق مراجع تقلید برای گرفتن تایید صلاحیتش تلاش می‌کند؛ موضوعی که اشاره‌ای ضمنی به ارتباط او با ناصر مکارم شیرازی دارد.

با حضور رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی و مخالفت نهادهای امنیتی با انتصاب مکارم در مشاغل حساس، علی جعفری مسئولیت مدیرکلی حوزه وزارت را برعهده گرفت. 

انتشار توییتی از علی جعفری در مورد ترجیح خبرچین‌های فاسد دستگاه امنیتی و حراستی بر جوانان انقلابی، انتقاد از صرف انرژی این مجموعه‌ها برای تخریب نیروهای آزاده انقلابی، انتشار خبر بازداشتش و سپس تکذیب آن، و انتشار خبر بازداشت قاسم مکارم، فرد معتمد رستم قاسمی، روشنگر شرایطی است که حلقه مدیران شیرازی و هم‌استانی قاسمی را در وزارت راه و شهرسازی تحت‌ فشار قرارداد.

در حالی که طی ماه‌های گذشته محقق نشدن وعده ساخت سالیانه یک میلیون خانه در کنار درگیری‌های وزارتخانه، و اخبار ضدونقیض مربوط به بیماری و استعفای وزیری که خود را در قواره ریاست‌جمهوری می‌دید، عملا یکی از حاشیه‌های جدی دولت است، ظاهرا مدیریت وزارت مسکن و شهرسازی که انتظار رهبر جمهوری اسلامی ایران از آن حل فوری مشکلات حوزه مسکن است، از دست این مقام عالی اجرایی خارج شده است.

اما ماجرای رستم قاسمی و مکارم تنها به مسائل درون وزارتخانه محدود نمی‌شود. مقداد همتی، شخصی که او را «جوان مومن متخصص موردپسند نظام» می‌دانند، از تیرماه سال جاری در صف نخست منتقدان وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

گفته می‌شود که همتی از نزدیکان و معتمدان محمد مخبر، معاون اول رئیس ‌جمهوری، است. او را به علت سمت‌هایی که در ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه شهرسازی برعهده داشته است، نامزد جدی تصدی کرسی معاونت مسکن در وزارتخانه قاسمی معرفی کرده‌اند، که به آن نرسیده است. شاید به همین دلیل است که او شمشیر انتقاد را برای یکی سرداران اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از رو بسته و او را به خرابکاری و نفوذی بودن متهم کرده است.

مقداد همتی که از منتقدان وزیر رفاه هم بوده است، در پی انتقادهای تند از رستم قاسمی، وارد مجادله با قاسم مکارم شیرازی شد که با حلقه شیرازی‌ها، اختیار عزل و نصب‌ مدیران وزارت راه و شهرسازی را بر عهده دارند. معاون ویژه و مشاور عالی وزیر، همتی را «چهره نفاق» معرفی کرد که قصدش ناامید کردن مردم از عملکرد دولت است و با استفاده از شعر «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگاه تو است…»، کوشید به این جوان تراز انقلابی یادآوری کند که فاصله زیادی تا صندلی مدنظرش در وزارتخانه رستم قاسمی دارد.

در حالی که حلقه شیرازی‌های همراه رستم قاسمی، نسل جدید اصول‌گرایان استان فارس، نزدیک به دو دهه برای رسیدن به مسند مدیریت در دولت تلاش کرده‌اند، حالا دستگیری کسی که مکارم شیرازی را «عمو» خطاب می‌کند با اتهام فساد اقتصادی، آتش انتقادها در مورد عملکرد آن‌ها به وزیری را تند کرده است که در سوابقش، همکاری و نزدیکی با کسانی مانند بابک زنجانی در دوره ریاست او بر وزارت نفت، و دزدیده شدن دکل نفتی، دیده می‌شود.