درخواست کمک زنی که می‌گوید در اسارت عضو شبکه حقانی است

الهه دانشجوی سال دوم دانشکده پزشکی کابل و دختر ژنرال بازنشسته امنیت ملی است

الهه دلاورزی ۲۴ ساله است و در بهمن ۱۴۰۰، به ازدواج اجباری سعید خوستی، سخنگوی پیشین سراج‌الدین حقانی و رئیس کنونی یتیم‌‌خانه‌های این شبکه، درآمد. الهه دلاورزی، روز سه‌شنبه ۸ شهریور، به ایندیپندنت فارسی گفت پس از ازدواج اجباری با سعید خوستی، بارها شکنجه شده است و در این مدت، در آپارتمانی در «گلبهار سنتر» در مرکز شهر کابل محبوس است.

الهه در ادامه افزود که ویدیویی برای برخی رسانه‌ها فرستاده است که در آن وضعیت زندگی‌اش با سعید خوستی را شرح می‌دهد و هدفش از این کار درخواست کمک از کسانی است که می‌توانند نجاتش بدهند. او در این ویدیو می‌گوید ممکن است پس از انتشار ویدیو، سعید خوستی او را به قتل برساند، « اما یک بار مردن بهتر از هر روز مردن است».

الهه به ایندیپندنت فارسی گفت در بهمن ۱۴۰۰، در یک ایست بازرسی طالبان در «چهارراه نجارها» در شهر کابل، نیروهای طالبان او را بازرسی کردند و پس از آنکه در گوشی تلفن همراهش عکس‌هایی از نیروهای امنیتی دولت پیشین یافتند، او را به زندان یکی از نهادهای امنیتی منتقل کردند. الهه در ادامه افزود در زندان اداره اطلاعات طالبان بود که سعید خوستی برای ضبط فیلم از زندانیان، به آن‌جا آمد. به گفته الهه، سعید خوستی در زندان به او تعرض جنسی کرد و دو روز پس از آزادی‌اش از زندان، برای خواستگاری نزد خانواده‌ الهه آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الهه افزود: «مرا تهدید کردند که هیچ چیزی در مورد تجاوز و شکنجه در زندان به خانواده‌ام نگویم. خانواده‌ام را نیز تهدید کردند که با ازدواج ما مخالفت نکنند. ۴۰ طالب مسلح همراه با سعید خوستی به خواستگاری آمده بودند.»

الهه با اشاره به اینکه سعید خوستی در حالی به خواستگاری او آمد که یک ملای طالبان در زندان اداره اطلاعات این گروه، عقد نکاح او را با سعید خوستی خوانده بود، گفت: «ملای طالبان در برگه عقد، به‌جای مهریه من نوشت که سعید خوستی مرا به زیارت حج ببرد و به من قرآن بیاموزد؛ چون به باور آن‌ها، من به دلیل زندگی در نظام جمهوریت مرتد شده بودم.»

الهه یک‌ بار در اواسط مرداد تلاش کرد از خانه‌ای که در آن محبوس است فرار کند، اما هنگام خروج از افغانستان، در مرز تورخم، نیروهای طالبان او را شناسایی کردند و دوباره به کابل بازگردانده شد. چند روز بعد، خانواده‌اش که تهدید شده بودند خواهر کوچک‌تر الهه را به عقد یک عضو دیگر طالبان درآورند، از افغانستان فرار کردند.

الهه گفت پس از آنکه از تورخم به کابل بازگردانده شد، چند روز در «توقیف‌گاه مواد مخدر و مسکرات» در کابل زندانی شد و سعید خوستی دوباره او را به خانه‌ای که اکنون در آن حبس است، منتقل کرد. به گفته او، محل حبسش تحت نظارت طالبان است و ایست‌های بازرسی فراوانی دارد، و سعید خوستی شب و روز او را شکنجه می‌کند و بدنش پر از آثار شکنجه است.

او گفت به‌تازگی به تلفن همراه هوشمند دسترسی پیدا کرده و با فعال کردن اینترنت گوشی‌اش و ارسال پیام، درخواست کمک کرده است. او در حالی تقاضای کمک می‌کند که به گفته خودش، هیچ راه فراری برایش باقی نمانده است.

الهه متولد سال ۱۹۹۹ در کابل است و دانشجوی سال دوم دانشکده پزشکی دانشگاه کابل بود. او دختر یک ژنرال سابق امنیت ملی است که در دولت‌های پیشین افغانستان خدمت کرده بود. پدر الهه در سال اول دولت اشرف غنی، بازنشسته شد و اکنون در خارج از افغانستان است.

الهه با بیان اینکه سعید خوستی همه آرزوها و زندگی‌اش را از او گرفت، گفت چهار سال مداوم درس خواند تا موفق شد به دانشکده پزشکی دانشگاه کابل راه پیدا کند؛ اما در نهایت، به ازدواج اجباری یک عضو شبکه حقانی درآمد و اکنون در حبس زندگی می‌کند و اگر نجات داده نشود، ممکن است کشته شود.

خبرنگار ایندیپندنت فارسی با سعید خوستی تماس گرفت تا نظر او را در مورد صحبت‌های الهه جویا شود، اما سعید خوستی در پاسخ گفت: «به‌زودی موضع ما را در این مورد خواهید شنید.» او از پاسخ به پرسش‌های خبرنگار ایندیپندنت فارسی در این مورد خودداری کرد و تماس را قطع کرد.

سعید خوستی پشتون‌تبار، عضو ارشد شبکه حقانی، زندانی پیشین در بگرام و رئیس کنونی یتیم‎‌خانه‌های شبکه حقانی است. یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی به سازمانی گفته می‌شود که نگهداری و آموزش فرزندان نیروهای انتحاری‌‎ و اعضای کشته‌شده شبکه حقانی را بر عهده دارد. او پیش‌تر سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان بود که سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، در راس آن قرار دارد.

پس از آنکه ویدیوها و عکس‌هایی از جریان مشاجره لفظی الهه و سعید خوستی در فضای مجازی منتشر شد، خوستی در توییتی نوشت که شش ماه قبل، به درخواست الهه با او ازدواج کرده است، اما هیچ‌گاه شکنجه و آزار اتفاق نیفتاده است. خوستی گفت که الهه «مشکل عقیده و باور دارد و آشکارا به مقدسات و قرآن توهین کرد.» او ادعا کرد که تلاش کرده است، الهه را «اصلاح» کند، اما تلاش‌هایش نتیجه نداد. سخنگوی پیشین سراج‌الدین حقانی، گفت، بابت این ازدواج ناموفق پشیمان است و از همه طالبان از این بابت معذرت می‌خواهد.

بیشتر از جهان