اوج ناامیدی پیش از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال

سه نامزدی که برای مدیریت فوتبال ایران پیشقدم شده‌اند، کارنامه موفقی ندارند

انتخابات فدراسیون فوتبال صبح سه‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱ (۳۰ اوت)، برگزار می‌شود، ولی امید زیادی به تحول در مدیریت این رشته پرطرفدار نیست. مهدی تاج، میرشاد ماجدی، و عزیزالله محمدی، سه نامزد تایید‌صلاحیت شده برای نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال‌اند، ولی به نظر نمی‌رسد که هیچ‌‌یک از آن‌ها توانایی نجات فوتبال ایران را از بحران‌ها داشته باشند.

تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال است که بعد از شکایت مارک ویلموتس و درخواست غرامت بالای این مربی بلژیکی، به بهانه ناراحتی قلبی استعفا کرد، ولی حالا دوباره در قامت یک منجی وارد صحنه رقابت شده است. او در روز‌های گذشته در چند برنامه مختلف تلویزیونی شرکت کرد و از انتخاب ویلموتس دفاع کرد، ولی فرایند انتخاب این مربی بلژیکی و دستمزد بالایی که برای او تعیین شد، ایرادهای بزرگ این قرارداد است که توضیحات تاج درباره آن‌ها قانع‌کننده نبود. با این حال، به نظر می‌رسد که تاج بخت اول پیروزی در انتخابات باشد و وعده بازگرداندن کی‌روش به تیم ملی، دلیل شاد شدن گروهی از هواداران فوتبال از انتخاب او خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماجدی، سرپرست موقت فدراسیون است که با استفاده از موقعیتش، کوشیده است آرای مجمع را به نفع خود تغییر دهد. او یکی از اعضای هیات‌مدیره فدراسیون بود که بعد از محرومیت و عزل عزیزی خادم، به سرپرستی فدراسیون انتخاب شد. او در لحظه آخر وارد انتخابات شد و امیدوار است که بتواند در رقابت نهایی، تاج را شکست دهد. یکی از جنجالی‌ترین تصمیم‌های ماجدی در روزهای گذشته، انتخاب وحید امیری در جایگاه کاپیتان تیم ملی است تا در انتخابات مجمع رای بدهد، ولی احسان حاج‌صفی، کاپیتان اول تیم ملی، اعلام کرد که خود را به تهران می‌رساند و در مجمع شرکت خواهد کرد.  

محمدی، نامزد سوم، رئیس پیشین سازمان لیگ است که در روزهای گذشته سکوت پیشه کرده است و پیش‌بینی می‌شود که آرای زیادی در مجمع نداشته باشد. 

فیلترهای مختلفی که برای ورود به ورزش وجود دارد، مسیر انتخاب مدیران شایسته را مسدود کرده است و سال‌ها است که جای خالی یک مدیر متخصص در فدراسیون فوتبال احساس می‌شود. رئیس‌های فدراسیون در این سال‌ها پشت موفقیت‌های تیم ملی پنهان شده‌اند و از برنامه‌های توسعه برای این ورزش خبری نبوده است. این سه نامزد در سال‌های گذشته امتحان‌ خود را در پست‌های مختلف پس داده‌اند و در صورت انتخاب شدن هر یک از آنان نیز امیدی نیست که نسخه‌ تازه‌ای برای فوتبال کشور داشته باشند.

کمتر از سه ماه تا شروع جام جهانی، همه نگاه‌ها به عملکرد تیم ملی در قطر است. ولی از این تورنمنت که بگذریم، فوتبال ایران گرفتار مشکلات مالی، زیرساختی، و اداری مختلفی است که حل آن‌ها به نگاه مدیریتی تازه‌ای نیاز دارد؛ آنچه در برنامه‌ها و حرف‌های این نامزدها دیده نمی‌شود.

بیشتر از فوتبال