وسوسه ریاست در سال جام جهانی

گزینه‌های احتمالی ریاست فدراسیون فوتبال: محمدنبی، ماجدی، دادکان و آجرلو

مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برای تعیین رئیس جدید این نهاد، هشتم شهریورماه برگزار می‌شود، انتخابات میان دوره‌ای که رئیس منتخب در آن حدود دو سال‌ونیم بر صندلی ریاست می‌نشیند.

کمیته انتخابات با همان ترکیبی که انتخابات اسفند ۱۳۹۹ را برگزار کرده بود، برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام نامزدها و تایید صلاحیت آن‌ها را انجام می‌دهد. صلاحیت نامزدها را نهادهایی بی‌ربط به فوتبال تایید یا رد می‌کنند. گرچه هنوز این کمیته تاریخ رسمی ثبت‌نام نامزدها را اعلام نکرده است اما گفته می‌شود این تاریخ از ۱۴ تا ۲۰ تیرماه مقرر می‌شود تا نامزدها برای ریاست و نایب رئیسی فدراسیون فوتبال، ثبت‌نام کنند.

تاکنون به جز مهدی محمدنبی که در برنامه زنده تلویزیونی تصمیم قطعی‌اش برای نامزدی ریاست فدراسیون را اعلام کرده، گزینه دیگری به‌طور قطعی درباره این تصمیم حرفی نزده است اما لابه‌لای خبرها فهرستی از چهره‌هایی که برای نامزدی ریاست یا نایب‌رئیسی در تلاش‌اند، مشخص شده است. ماجدی، آجرلو و البته دادکان نزدیک‌ترین چهره‌ها به شرکت در انتخابات‌اند.

نبی، اولین کسی که وارد گود شد

مهدی محمدنبی، اولین گزینه نامزدی ریاست در انتخابات پیش رو است. او که مدتی زمزمه‌های آمدنش به گوش می‌رسید، در برنامه تلویزیونی حاضر شد و اعلام کرد که قصد شرکت در انتخابات را دارد. هنوز اما مشخص نشده که او چه نواب رئیسی را برای خود انتخاب کرده است. مجری برنامه از او پرسید آیا از همان تیم دوران ریاست علی کفاشیان و مهدی تاج استفاده می‌کند؟ و نبی گفت: «هنوز به داشتن یک تیم فکر نکرده‌ام.»

ماجدی و ابهام‌های مسیر ریاست

میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال، درباره اینکه در انتخابات پیش رو نامزد می‌شود یا نه، گفت: «اجازه بدهید بزرگان وارد این عرصه شوند.» اما او تصمیم قطعی خود را برای حضور در انتخابات گرفته و برای پیروزی در انتخابات هم برنامه‌های زیادی طراحی کرده است. او گروهی را همراه خود کرده است تا ابهام‌های موجود در مسیر نامزدی‌اش را پوشش دهند. یکی از بزرگ‌ترین ابهام‌ها درباره میرشاد ماجدی این است که او باید پیش از ثبت‌نام از عضویت در هیئت‌رئیسه استعفا دهد. چرا که این انتخابات میان‌دوره‌ای است و او در صورت رسیدن به ریاست نمی‌تواند هم‌زمان هم رئیس فدراسیون فوتبال باشد و هم عضو کارشناس هیئت‌رئیسه. اساسنامه هم چنین شرایطی را پیش‌بینی نکرده است و همین موضوع تفسیرهای متفاوت و متعددی را به‌دنبال داشته است. حتی اعضای هیئت‌رئیسه هم در این رابطه با هم اتفاق نظر ندارند. هفته پیش بود که طهمورث حیدری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ماجدی باید استعفا دهد و بلافاصله بعد از او، اصولی -عضو دیگر هیئت‌رئیسه- در مصاحبه دیگری گفت: «حیدری تفسیر اشتباهی داشته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید به ماده ۸۵ اساسنامه استناد شود. این ماده می‌گوید در شرایط پیش‌بینی‌نشده، موضوع باید در هیئت‌رئیسه طرح شود و درباره‌اش تصمیم‌گیری کنند. اما همراهان ماجدی، مثل صادق رئیسی‌کیا معتقدند که نیازی به این هم نیست. اما با همه این تفاسیر هنوز ماجدی تصمیم نهایی‌اش را اعلام نکرده است. هرچند پیش‌بینی اینکه بدون استعفا نامزد شود، کار سختی نیست.

تلاش تمام‌نشدنی بهاروند

حیدر بهاروند، چندین سال است که تلاش خود را برای حل مشکل بازنشستگی‌اش شروع کرده است. خودش مدعی است که حکم دیوان عدالت اداری را هم گرفته است و دیگر بازنشسته به حساب نمی‌آید. اگر دلیل رد صلاحیتش در انتخابات قبل که به‌عنوان نایب‌رئیس اول عزیزی‌خادم نامزد شده بود، به‌دلیل بازنشستگی بوده است، می‌تواند امیدوار باشد که این بار صلاحیتش تایید شود و بار دیگر نامزد نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال باشد. بهاروند کسی است که نایب‌رئیس هر یک از نامزدهای ریاست باشد، شانس رای آوردن آن‌ها در مجمع بالا می‌رود. گرچه تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی نشده است اما دوستان مشترکی که بهاروند و ماجدی دارند، احتمال حضور این دو نفر به همراه یکدیگر در انتخابات را افزایش می‌دهد.

دادکان، نامی همیشگی در انتخابات فدراسیون

طبق روال هر انتخابات، این بار هم نام محمد دادکان به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مطرح می‌شود. با این تفاوت که با توجه به تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال دادکان برای حضور در انتخابات، مانع محدودیت سنی را دیگر پیش رو ندارد. نامزدها می‌توانند بدون شرط سن و تحصیلات برای ریاست و نایب‌رئیسی ثبت نام کنند و همین موضوع احتمال حضور دادکان را افزایش داده است.

هرچند که در سال‌های اخیر خود او هم دیگر تمایلی به این موضوع نشان نداده است اما این بار با توجه به دوره کوتاه ریاست و هم‌زمانی‌ این دوره از ریاست با جام جهانی، ممکن است برای دادکان وسوسه‌کننده باشد و او اهالی فوتبال را غافلگیر کند. امیر عابدینی که همین حالا هم از راه دور با اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در تماس است در یکی از مصاحبه‌های اخیرش گفته است: «به اعضای مجمع گفتم به سراغ دادکان بروند.»

آجرلو و هاشمی هم گزینه می‌شوند؟

شهاب عزیزی‌خادم که از ریاست عزل شد، مصطفی آجرلو برای ریاست اعلام آمادگی کرد. حتی صحبت‌هایی هم درباره احتمال حضور دوباره کیومرث هاشمی در انتخابات شنیده می‌شد. قهرمانی استقلال و اوضاع نابسامان فدراسیون فوتبال اما کم‌کم آجرلو را در این تصمیم مردد کرد. او که مدیرعامل باشگاه استقلال است، به‌تازگی با سرمربی پرتغالی قرارداد بسته و امیدوار است که قهرمانی قبلی را تکرار کند. کیومرث هاشمی هم دیگر هیچ صحبت یا تمایلی از خود نشان نداد تا این دو گزینه کمرنگ‌تر از روزهای اول عزل عزیزی‌خادم شوند، مگر اینکه با شروع رسمی مهلت ثبت‌نام‌ نامزدها، تصمیمشان برای حضور در انتخابات تغییر کند.

بیشتر از فوتبال