رهبر داعش کشته شده است

بغدادی در جریان حمله واحد های ارتش آمریکا موسوم به «نیروی دلتا» کشته شد

AFP

گزارش ها حاکی از آن است که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در یک حمله هوایی آمریکا در شمال سوریه کشته شده است.

مقامات چند کشور گفته اند روز شنبه، واحدهای ویژه ارتش آمریکا رهبر گروه تروریستی داعش را در ایالت «ادلب» در شمال سوریه هدف قرار دادند.

چند گزارش می گوید بغدادی در جریان حمله واحد های ارتش آمریکا موسوم به «نیروی دلتا» که به مدت دو ساعت بطول انجامید، خود را با یک جلیقه انتحاری منفجر کرده است. در این حمله، نیروهای آمریکا از هلی کوپتر، جنگنده و نیروی زمینی استفاده کردند.

شایعات در مورد مرگ بغدادی با توئیت شنبه شب پرزیدنت ترامپ بالا گرفت که در آن رئیس جمهور آمریکا با اشاره به یک تحول بزرگ نوشت:«الان اتفاق بسیار بزرگی افتاده است.» انتظار می رود آقای ترامپ در ساعت ۱ به وقت گرینویچ در این مورد بیانیه ای صادر کند. 

اگر این گزارش ها تایید شوند، درگذشت رهبر داعش ضربه بزرگی بر پیکر این سازمان تروریستی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر این گروه جهادی در سال ۲۰۱۰ خود را خلیفه اقلیم اسلامی عراق خواند. او داعش را از صورت یک گروه شورشی زیرزمینی به شبه کشوری تبدیل کرد که بیش از ۱۰ میلیون نفر را زیر حکومت خود داشت.  اما خلافت قدرتمند داعش با کشته شدن و اسارت هزاران تن از هوادارانش، فروریخت.

از اوایل امسال و فروپاشی داعش، سازمان های جاسوسی غرب حدس می زدند بغدادی جایی در بیابان های سوریه یا عراق مخفی شده باشد. بغدادی ، به رغم آن که تحت تعقیب ترین تروریست جهان بود، اما همچنان هرازگاهی با نوار صدا یا ویدئو برای هوادارانش پیام می فرستاد.

در گذشته نیز بارها شایعه کشته شدن بغدادی منتشر شده بود. درسال ۲۰۱۷، روسیه اعلام کرد در حال تحقیق در مورد این است که آیا بغدادی و ۳۰۰ نفر از افرادش در حملات هوایی این کشور علیه شهر «رقعه» کشته شده اند یا نه. گزارش های دیگری حاکی از آن بود که بغدادی در یک حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، معلول شده است.

اینبار، اما، بنظر می رسد گزارش ها دقیق ترند. روایت شاهدان و ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی پست شده،  حمله هلی کوپتر ها و آتشباری در نزدیکی  روستای «باریشا» در هفت کلیومتری مرز ترکیه را در ساعات نیمه شب نشان می دهند. 

سازمان موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه که بر جنگ در سوریه نظارت می کند، گزارش داده که این حمله، پس از نیمه شب شنبه، توسط یک اسکادران متشکل از هشت فروند هلی کوپتر که با یک جنگنده همراهی می شده اند در منطقه روستایی «باریشا» در شمال شهر «ادلب» صورت گرفته  که تصور می شده محل اختفای افراد داعش بوده است.

در گزارش دید بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، همچنین، آمده که هلی کوپتر ها به مدت ۱۲۰ دقیقه مواضع داعش را مورد حمله قرار دادند. در این حملات، افراد داعش نیز هلی کوپتر های ارتش آمریکا را با سلاح های سنگین هدف گرفتند. دیدبان حقوق بشر سوریه از طریق یک شبکه فعالان (سیاسی) در منطقه عمل می کند که می گویند در نتیجه حملات پهپاد های نیروهای ائتلاف، نُه نفر کشته شده اند.  

در چند ساعت پس از حمله، گزارش های ضد ونقیضی در مورد منابع اطلاعاتی که راه را برای انجام حملات هموار کرد، منتشر شد.

سرویس اطلاعاتی عراق اعلام کرد این سازمان به نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا که با داعش در جنگ است، محل دقیق اختفای بغدادی را اطلاع داده و راه را برای حمله ای که گفته می شود به مرگ او منجر شده، باز کرده بوده است. 

یک مقام اطلاعاتی عراق به خبرگزاری رویترز گفته که سازمان اطلاعات مخفی عراق به دنبال بازداشت یک مرد و زن عراقی که از «حلقه نزدیک» به رهبر داعش بودند، به محل اختفای بغدادی پی برد. به گفته این مقام، دو فرد بازداشت شده، آن ها را به مکانی سری در صحرای غرب عراق هدایت کرده بوده اند که در آن مامورین موفق به کشف اسناد و اطلاعاتی در مورد محل اختفای بغدادی، می شوند.  

این مقام افزود:«ما دائما با سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) هماهنگ کرده و اطلاعات ذیقیمتی را که سرویس اطلاعات ملی عراق در مورد حرکت های بغدادی و محل اختفای او در اختیار داشت، به آن ها رد می کرده ایم.» 

یک مقام بلندپایه ترکیه نیز در بیانیه ای خطاب به خبرنگاران گفت بغدادی ۴۸ ساعت پیش از حمله وارد این مکان شده بوده است.

او گفت:«ارتش ترکیه اطلاعات دست اولی در مورد حمله شب گذشته داشته است. ما به هماهنگ کردن اقداماتمان در محل ادامه خواهیم داد.»

گزارش قتل بغدادی در حالی منتشر شده که بسیاری نگران آن بودند  که داعش در حال تجدید حیات باشد. حملات ترکیه علیه نیروهای کرد در شمال شرقی سوریه موجب آواره شدن گروه های کثیری از مردم منطقه شده است. این هرج و مرج از اقدامات علیه نیروهای داعش کاسته است. 

تصور می شود در گرماگرم حملات ترکیه،  گروه هایی از افراد داعش از اردوگاه های اسرای زیر کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه تحت رهبری کردها گریخته اند.

© The Independent