نیروهای ارتش طالبان به بیش از ۱۵۰ هزار نفر رسید

طالبان در یک سال گذشته ۶۰ هلی‌کوپتر را تعمیر کرده‌اند

در روزهای اخیر رهبری امارت اسلامی عملکرد یک‌ساله‌اش را به رسانه‌ها اطلاع داده است - AFP

مقام‌های طالبان قصد دارند نیروی‌های نظامیشان را افزایش دهند. ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت کارکنان این وزارت حدود ۱۵۰ هزار نفرند، اما قرار است با جذب نیروی بیشتر، این تعداد افزایش یابد.

سرپرست وزارت دفاع طالبان مشخص نکرد که این آمار شامل سربازان و افسران ارتش پیشین نیز می‌شود یا خیر.

ملا یعقوب، که روز یکشنبه در یک نشست خبری حاضر شده بود، همچنین گفت هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی با استفاده از حریم هوایی پاکستان وارد خاک افغانستان می‌شوند و عملیات انجام می‌دهند.

او از دولت پاکستان خواست تا مانع استفاده آمریکا از حریم هوایی‌اش شود.

در روزهای اخیر بار دیگر خبرهایی از گشت هوایی هواپیماهای بدون سرنشین بر مناطقی در افغانستان منتشر شده است. هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در اواخر ماه گذشته توانستند در یک حمله غافلگیرانه، ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در شهر کابل به هلاکت برسانند.

در آن زمان نیز مقام‌های امارت اسلامی بدون اشاره به قتل الظواهری، حضور هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را محکوم و اعلام کردند این موضوع برخلاف تعهدات توافقنامه صلح دوحه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست وزارت دفاع طالبان که در برنامه ارزیابی عملکرد دولت حضور داشت، گفت طالبان در یک سال گذشته ۶۰ هلی‌کوپتر را تعمیر کرده‌اند.

او از کشورهای آسیای میانه خواست تا هواپیماهای افغانستان را به این کشور بازگردانند.

ملا یعقوب گفت تلاش‌ها برای بازگرداندن هواپیماهای افغانستان ادامه دارد.

هم‌زمان با فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین به ازبکستان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، ده‌ها هواپیمای نظامی افغانستان نیز وارد کشورهای آسیای میانه شدند. خلبان‌های افغان از ترس طالبان‌، با این هواپیماها به کشورهای آسیای میانه فرار کردند. طالبان از کشورها آسیای میانه خواسته‌اند که این هواپیماها را به افغانستان مسترد کنند، اما تاکنون این درخواست مورد قبول واقع نشده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا تصمیم دارد هلی‌کوپترهایی را که برای افغانستان تهیه کرده بود، به اوکراین بدهد.

این نخستین برنامه ارزیابی عملکرد دولت طالبان است. طالبان این برنامه را از چند روز قبل در کابل آغاز کرد و رهبری امارت اسلامی عملکرد یک‌ساله‌اش را به رسانه‌ها اطلاع داد. این برنامه نخستین بار در سال ۱۳۸۷ در دوره حاکمیت حامد کرزی شکل گرفت و در زمان حکومت اشرف غنی نیز ادامه یافت. در این برنامه نهادهای رسمی دولت گزارش فعالیت‌های یک‌ساله خود را به رسانه‌ها و مردم ارائه می‌دهند.