طالبان می‌گویند قتل رهبر القاعده در کابل ادعا است و جسدی پیدا نشد

آمریکا ۲۵ روز پیش اعلام کرد که ایمن الظواهری در حمله نیروهای ارتش آمریکا در کابل کشته شد

آمریکا کشته شدن ایمن الظواهری در کابل را تایید کرد، اما طالبان گفتند تاکنون جسدی پیدا نشده است- AFP

طالبان قتل ایمن الظواهری، رهبر شبکه تروریستی القاعده، در افغانستان را یک ادعا دانستند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک نشست خبری در روز پنجشنبه در کابل گفت که کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان هنوز هم یک ادعا است، بررسی‌ها درباره کشته شدن ایمن الظواهری در کابل ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز دوم اوت ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر شبکه تروریستی القاعده، را در افغانستان به قتل رساندند. بایدن گفت که هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا این عملیات موفقیت‌آمیز را در افغانستان انجام دادند.

ذبیح الله مجاهد به رسانه‌ها گفت موشکی که به هدف برخورد کرد، آن را کاملا نابود کرده است و آن‌ها تاکنون جسدی را پیدا نکرده‌اند.

برخی منابع گفتند خانه‌ای که ایمن الظواهری در آن در منطقه شیرپور که یک منطقه دیپلمات‌نشین کابل است زندگی می‌کرد، از مهمان‌خانه‌های سراج‌الدین حقانی وزیر امور داخله (وزارت کشور) طالبان است و دو تن از نزدیکان سراج‌الدین حقانی نیز در سوءقصد به جان ایمن الظواهری در همین خانه کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، ایمن الظواهری در اواخر ماه ژوئن، هنگامی‌که در بالکن خانه‌ای در منطقه شیرپور در کابل ایستاده بود، هدف حمله موشک پهبادهای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. با آنکه اعضای خانواده‌اش نیز در آن ساختمان بودند اما به آن‌ها آسیبی نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه هفته پیش، ساکنان کابل از چند حمله موشکی از طرف هواپیماهای بدون سرنشین به کابل خبر دادند و طالبان اعلام کردند که موشکی به یک خانه در منطقه شیرپور کابل برخورد کرده‌ که کسی در آن زندگی نمی کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد در نشست خبری پنجشنبه ۲۵ اوت، در مورد سرکوب داعش در افغانستان نیز صحبت کرد و گفت که داعش در این کشور همواره سرکوب شده است و کشورهای همسایه از جمله روسیه هیچ نگرانی در مورد حضور داعش در افغانستان نداشته باشند.

ذبیح‌الله مجاهد یک روز پس از این حمله و ساعاتی پیش از سخنرانی جو بایدن، اعلامیه‌ای را منتشر کرد که در آن گفته بود هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به کابل موشک پرتاب کردند. ذبیح‌الله مجاهد این حمله را نقض توافق‌نامه صلح دوحه و نقض حریم هوایی افغانستان از طرف ایالات متحده آمریکا دانست، اما به کشته شدن هیچ فردی اشاره‌ای نکرد.

پس از اعلام کشته شدن ایمن الظواهری در قلب کابل، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا طالبان را به حمایت از القاعده و پناه دادن به ایمن الظواهری، رهبر این گروه، متهم کرد.

طالبان پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، تظاهراتی را در بخش‌هایی از افغانستان برگزار کردند و آمریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کردند.

این در حالی است که منابع امنیتی از حضور گسترده گروه‌های تروریستی در افغانستان خبر دادند و نگران فعالیت القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان‌اند.

بیشتر از جهان