رویترز: کشتی‌های جنگی ایالات متحده در تنگه تایوان تردد می‌کنند

این اولین حضور کشتی‌های آمریکایی در اطراف تایوان پس از دیدار جنجالی نانسی پلوسی از این جزیره است

ایالات متحده روابط سیاسی رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قانون موظف است برای این جزیره ابزاری برای دفاع از خود فراهم کند - AFP

به گزارش رویترز و به نقل از سه مقام آمریکایی، دو کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده در آب‌های بین‌المللی اطراف تنگه تایوان حضور یافته‌اند. این اولین عملیات از این دست از زمان تشدید تنش میان تایوان با چین، به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است.

این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، روز شنبه گفتند که رزم‌ناوهای آنتی‌ا‌تام و چانسلرسویل Chancellorsville و Antietam نیروی دریایی ایالات متحده در حال انجام این عملیات‌اند. چنین عملیاتی معمولا بین هشت تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد و ارتش چین به دقت آن را رصد می‌کند.

در سال‌های اخیر در مواقعی کشتی‌های جنگی ایالات متحده و گاهی کشتی‌های کشورهای متحد مانند بریتانیا و کانادا، از این تنگه عبور کرده‌اند و خشم پکن را برانگیخته‌اند.

از زمانی که رئیس‌جمهوری چین در سال ۱۹۴۹، پس از شکست در جنگ داخلی با کمونیست‌ها که جمهوری خلق چین را تاسیس کردند، به تایپه گریخت، تنگه باریک تایوان همواره محلی برای تنش‌های نظامی بوده است.

چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند، پس از بازدید پلوسی در اوایل ماه اوت، رزمایش‌های نظامی را در نزدیکی جزیره برگزار کرد و این تمرین‌ها ادامه یافت. چین، سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را تلاش ایالات متحده برای مداخله در امور داخلی چین می‌داند و از آن خشمگین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن‌که در پی سفر پلوسی، گروهی متشکل از پنج قانونگذار دیگر آمریکایی به تایوان رفتند، ارتش چین با انجام تمرین‌های بیشتر در نزدیکی جزیره به بازدید آن‌ها از تایپه پاسخ داد.

وزارت دفاع تایوان، روز شنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت)‌، اعلام کرد که ۲۱ هواپیما و پنج کشتی چینی را که در اطراف تایوان فعالیت می‌کردند، شناسایی کرده است. این وزارتخانه با تاکید بر این‌که پکن به تمرین‌های نظامی‌اش در نزدیکی تایوان ادامه می‌دهد، گفت که هنوز هیچ هواپیمای چینی از خط میانی که همچون یک مانع غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کند، عبور نکرده است.

در سومین سفر یک مقام آمریکایی در ماه جاری به تایپه، سناتور مارشا بلکبرن، قانونگذار ایالات متحده در کمیته‌های بازرگانی و خدمات مسلح سنا، روز پنجشنبه وارد تایوان شد و از فشار پکن برای توقف این سفرها سرپیچی کرد.

این سفرها در حالی انجام می‌گیرد که دولت بایدن با تاکید بر این‌که کنگره چنین دیدارهایی را امری عادی می‌داند، تلاش می‌کند مانع تبدیل تنش بین واشینگتن و پکن به یک درگیری جدی شود.

ایالات متحده روابط سیاسی رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قانون موظف است برای این جزیره ابزاری برای دفاع از خود فراهم کند. چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را رد نکرده است، درحالی‌که دولت تایوان می‌گوید جمهوری خلق چین هرگز بر این جزیره حکومت نکرده است و حق چنین ادعایی را ندارد.

بیشتر از جهان