تلاش برای برگزاری نشست مجلس نمایندگان عراق در خارج از ساختمان مجلس

«در حال حاضر، به استثنای جریان صدر، اغلب طرف‌ها گرایش به انعقاد نشست مجلس نمایندگان دارند تا زمینه انتخاب رئیس‌ جمهوری جدید و نخست‌وزیر آینده کشور فراهم شود»

هواداران جریان صدر به مقاومت و تحصن ادامه می‌دهند و خود را برای رویارویی دیگری آماده می‌کنند- Ahmad Al-Rubaye/ AFP

به‌دنبال ادامه تحصن هواداران مقتدی صدر در اطراف ساختمان مجلس نمایندگان عراق، ائتلاف چارچوب هماهنگی به تلاش‌هایش برای برگزاری نشست مجلس در خارج از مقر اصلی آن در منطقه سبز بغداد، ادامه می‌دهد. در چارچوب همین تلاش‌ها شماری از کمیسیون‌های مجلس، ازجمله کمیسیون دارایی، دفاع و مبارزه با فساد اداری، در دو روز گذشته برای اولین بار از زمان محاصره ساختمان مجلس در اوایل ماه جاری، جلساتی غیررسمی برگزار کردند که حاکی از ادامه تلاش برای برگزاری نشست مجلس حتی در خارج از ساختمان مجلس نمایندگان در بغداد است.

در پیوند با این موضوع، یکی از سیاستمداران نزدیک به ائتلاف چارچوب هماهنگی، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی گفت: «صحنه سیاسی عراق به‌تازگی شاهد آغاز کارزاری با هدف برگزاری نشست مجلس نمایندگان در مکان جایگزینی خارج از ساختمان اصلی مجلس بود و ائتلاف چارچوب هماهنگی تاکنون امضای بیش از ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس را برای برگزاری اجلاس پارلمان به‌دست آورده است. علاوه بر آن، ائتلاف چارچوب هماهنگی پیامی را توسط فالح فیاض، رئیس حشدالشعبی، به محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان، فرستاده است که بر لزوم برگزاری جلسه تاکید می‌کند.»

این سیاستمدار عراقی که نخواست نامش فاش شود، افزود: «در حال حاضر، به استثنای جریان صدر، اغلب طرف‌ها گرایش به انعقاد نشست مجلس نمایندگان دارند تا زمینه انتخاب رئیس‌جمهوری جدید و نخست‌وزیر آینده کشور فراهم شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکان‌‌های جایگزین برای برگزاری نشست مجلس نمایندگان عراق

با این حال، برخی از جناح‌های چارچوب هماهنگی با برگزاری نشست مجلس در غیاب نمایندگان جریان صدر مخالف‌اند، ازجمله هادی‌العامری، رئیس ائتلاف فتح، دومین فراکسیون بزرگ در مجلس نمایندگان که تمایلی به تشدید اوضاع با جریان صدر ندارد. همچنین مخالفت محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق مانع بزرگی بر سر راه است. افزون براین‌که واکنش احتمالی مقتدی صدر به برگزاری نشست مجلس به افزایش نگرانی از پیامدهای این اقدام منجر شده است.

با وجود چالش‌های یادشده، جناح‌های چارچوب هماهنگی در حال بررسی مکان‌های جایگزین برای برگزاری نشست مجلس‌اند. ازجمله گزینه‌های احتمالی می‌توان به دانشگاه بغداد، منزل عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق در منطقه جادریه و استان سلیمانیه در اقلیم کردستان که کنترل آن را حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، متحد ائتلاف چارچوب هماهنگی در دست دارد اشاره کرد.

گزینه اول، دانشگاه بغداد است که در منطقه گردشگری جادریه مشرف به رودخانه دجله در شهر بغداد واقع شده است. هرچند ساختمان این دانشگاه معتبر تالارهای بزرگی برای برگزاری جلسات دارد، اما به دلیل این‌که هرگز میزبان چنین نشست‌های نبوده، ممکن است گزینه خوبی برای گردهمایی‌های سیاسی نباشد.

گزینه دوم، منزل عمار حکیم است که در منطقه جادریه بغداد قرار دارد. این ساختمان دارای تالارهای بزرگی است که تاکنون جلسات سیاسی بسیاری در آن برگزار شده و همه ساله میزبان مراسم عزاداری عاشورا است.

گزینه سوم، برگزاری نشست مجلس نمایندگان عراق در استان سلیمانیه در اقلیم کردستان است، هرچند حزب اتحادیه میهنی کردستان تالارهای بزرگ و مجلل بسیاری برای هرگونه گردهمایی در اختیار دارد، اما به نظر می‌رسد که برگزاری نشست مجلس در سلیمانیه آخرین گزینه باشد.

از سوی دیگر، جناح‌های ائتلاف چارجوب هماهنگی در اظهارنظرهای غیررسمی گفته‌اند که نشست بعدی مجلس نمایندگان، تحت حمایت نیروهای وابسته به این ائتلاف برگزار خواهد شد. این در حالی است که نیروهای وابسته به چارچوب هماهنگی از مدتی پیش چادرهای تحصن را در منطقه جادریه، مقابل منطقه سبز بغداد برپا کرده‌اند تا راه را به روی حامیان جریان صدر ببندند و از وقوع هرگونه درگیری احتمالی میان هواداران دو طرف جلوگیری کنند.

در همین حال، دکتر غالب‌الدمامی، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی گفت: «وضعیت عراق با توجه به تمایل جناح‌های چارچوب هماهنگی برای برگزاری نشست مجلس نمایندگان و تشکیل دولت آینده عراق، در حال حرکت به سمت وخامت و بن‌بست کلی است، به‌ویژه اینکه جناح‌های وابسته به چارچوب هماهنگی بر این باورند که سیر تحولات سیاسی به نفع آن‌ها پیش می‌رود و دولتی را که تشکیل دهند از حمایت محلی، منطقه‌ای و جهانی برخوردار خواهد بود».

او افزود: «درحالی‌که هواداران جریان صدر به مقاومت و تحصن ادامه می‌دهند و خود را برای رویارویی دیگری آماده می‌کنند، تصمیم جناح‌های چارچوب هماهنگی برای برگزاری نشست مجلس، بر میزان تنش‌ها می‌افزاید و ممکن است دو طرف متخاصم را وارد درگیری مستقیم کند.»

این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به جریان صدر، از احتمال گسترش دامنه اعتراض‌ها به سراسر کشور به استثنای اقلیم کردستان، به‌ویژه در مقابل میدان‌های نفتی، فرودگاه‌ها، تاسیسات حساس و حیاتی، نیروگاه‌ها و غیره خبر می‌دهند که به صورت نافرمانی گسترده، زندگی را در سراسر کشور فلج خواهد کرد.