کوکاکولا در روسیه به «دوبری کولا» تبدیل شد

پس از شروع به کار دوبری کولا در بیانیه‌ای اعلام شد که این محصول هیچ ارتباطی با کوکاکولا ندارد

یکی از دلایل توقف فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در روسیه، دشوار شدن فعالیت اقتصادی بر اثر تحریم‌ها است - AFP

شرکت سازنده نوشابه‌های کوکاکولا در روسیه، تولید کولای محلی به نام «دوبری کولا» را در مسکو آغاز کرد.

شرکت کوکاکولا پس از تهاجم نظامی ارتش پوتین به کی‌یف، همراه با خروج انبوه شرکت‌های غربی در اوایل سال جاری، فعالیتش را در مسکو متوقف کرد و پس از آن رقبای محلی این محصول پرطرفدار، به بازار هجوم آوردند.

به گزارش رویترز، «دوبری»Dobry یک برند آب‌میوه در روسیه بوده است، اما کوکاکولا اچ‌بی‌سی Coca Cola HBC AG (CCH.L) که از شرکت کوکاکولا جدا است، در اوایل ماه جاری اعلام کرد که در حال بررسی گسترش برندهای محلی موجود از طریق یافتن شرکای تجاری است.

کوکاکولا اچ‌بی‌سی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوبری کولا هیچ ارتباطی با محصول کوکاکولا یا شرکت کوکاکولا ندارد. این در حالی است که شرکت کوکاکولا ۲۳ درصد از سهام کوکاکولا اچ‌بی‌سی را در اختیار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری اینترفاکس نیز روز جمعه به نقل از بنیانگذار یک رستوران زنجیره‌ای روسی گفت که از اچ‌بی‌سی اطلاعیه‌هایی در مورد فروش دوبری کولا در شعبه‌هایش دریافت کرده است.

در هفته‌های گذشته شهروندان روس شاهد شروع به کار کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های دیگری نیز به تقلید از نام‌های معتبر جهانی بودند. فروشگاه «استارز کافی» (Stars Coffee) با یک لوگوی جدید شبیه استارباکس راه‌‌‌اندازی و در همان ابتدا با استقبال بسیار زیاد مواجه شد. پیش از آن نیز، مک‌دونالد رستوران‌‌‌هایش در روسیه را فروخته بود و مالک جدید یک فست‌‌‌فود زنجیره‌‌‌ای جدید با لوگوی تقریبا مشابه و نام Vkusno & tochka به معنی «خوشمزه و تمام» راه‌‌‌اندازی کرد.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و در ماه اول تحریم‌های غرب علیه مسکو، هزاران شرکت معتبر و شناخته‌شده فعالیتشان را در کشور تحت حکومت ولادیمیر پوتین متوقف کردند.

توقف فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در روسیه، از یکسو ناشی از دشوار شدن فعالیت اقتصادی بر اثر تحریم‌ها و از سوی دیگر برای نشان دادن مخالفت با جنگ بود. با این حال برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی مانند نستله اعلام کردند که کسب‌وکار خود را کاهش می‌دهند تا بر موارد ضروری تمرکز کنند، اما روسیه را کامل ترک نمی‌کنند. مثلا شرکت شکلات‌سازی و تولید غذای حیوانات خانگی «مارس» که دهه‌ها در روسیه فعال بوده است و نزدیک به شش هزار کارمند و چندین کارخانه در آن کشور دارد، اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های جدید در روسیه را معلق و تبلیغاتش را نیز متوقف می‌کند، اما به فروش غذای حیوانات خانگی ادامه می‌دهد. به گفته این شرکت، سود حاصل از تجارت روسیه صرف اهداف بشردوستانه خواهد شد.

بیشتر از جهان