ایبوپروفن نارسایی قلبی را در مبتلایان به دیابت تشدید می‌کند

ممکن است سطوح بالای قند خون به رگ‌های خونی کوچکی که به اعصاب بدن می‌رسند، آسیب برساند

زندگی با دیابت نوع ۲ می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد - News Medical

مطالعه‌ای جدید نشان داد، افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، در صورتی که ایبوپروفن مصرف کنند، احتمالا بیشتر از دو برابر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی‌اند.

مبتلایان به این بیماری که بر اساس گزارش دیابتس یوکی (Diabetes UK) از هر ۱۰ بریتانیایی بالای ۴۰ سال، یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احتمالا بیشتر از افراد غیرمبتلا، به درد دچار می‌شوند و به این ترتیب ممکن است مجبور شوند بیشتر اوقات داروهای مسکن مصرف کنند.

با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون ممکن است به رگ‌های خونی کوچکی که به اعصاب بدن شما می‌رسند آسیب برساند. این امر مانع از رسیدن مواد مغذی ضروری به اعصاب می‌شود که می‌تواند به انواع مختلف ناراحتی، از گزگز و بی‌حسی گرفته تا سوزش و تیر کشیدن منجر شود.

اگرچه مطالعات قبلی استفاده از داروی ضدالتهاب را با نارسایی قلبی در میان عموم مردم مرتبط دانسته‌اند، اطلاعات نسبتا کمی در مورد تاثیر این مسکن بر افرادی که از قبل دچار بیماری‌اند وجود دارد.

مطالعه دانشگاه کپنهاگ نشان داد که بیماران دیابت نوع ۲ که ایبوپروفن مصرف می‌کردند و بالای ۶۵ سال بودند، خیلی بیشتر از افراد زیر ۶۵ سال بود که در معرض خطر نارسایی قلبی قرار داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، خطر بستری شدن در بیمارستان در میان افرادی که به ‌ندرت یا برای اولین بار دارو مصرف می‌کردند، به‌طور چشمگیری بالاتر بود.

پژوهشگران دانمارکی ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ را به مدت تقریبا شش سال زیر نظر گرفتند.

از این گروه، ۵۰ هزار نفر از داروهای ضدالتهابی استفاده کردند که یکی از آن‌ها ایبوپروفن است. این گروه گفت که نیمی از کسانی که مسکن مصرف کردند به دلیل نارسایی قلبی برای اولین بار در بیمارستان بستری شدند.

دکتر اندرس هولت، نویسنده ارشد این مطالعه از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، گفت نتایج نشان می‌دهد که «خطر افزایش یافته نارسایی قلبی را باید هنگام مصرف این داروها در نظر گرفت.»

دکتر هولت افزود: «در مقابل، داده‌ها نشان می‌دهند که ممکن است تجویز داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی کوتاه‌مدت (NSAIDs) برای بیماران زیر ۶۵ سال و کسانی که دیابت کاملا تحت کنترل دارند، بی‌خطر باشد.

با این حال، دکتر هولت خاطرنشان کرد که داده‌های مربوط به استفاده بدون نسخه ایبوپروفن در این مطالعه گنجانده نشده است.

دکتر فی رایلی، مدیر ارتباطات پژوهشی در دیابتس یوکی، به روزنامه سان گفت: «ما می‌دانیم که داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که معمولا برای درمان درد و التهاب استفاده می‌شوند، با عوارض قلبی مرتبط‌اند.

«زندگی با دیابت نوع ۲ همچنین می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد.»

او افزود: «این یافته‌ها وقتی پای تجویز داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی به میان می‌آید، بر اهمیت توجه دقیق در مورد افرادی تاکید می‌کند که در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی‌اند مانند افرادی که دیابت نوع ۲ دارند.»

«با این حال، توجه به این نکته مهم است که برای بسیاری از افراد، مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی خطری ندارد. اگر دیابت نوع ۲ دارید و از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی استفاده می‌کنید، مهم است که هرگونه نگرانی را با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید.

یافته‌های حاصل از این مطالعه ثبت شده دانمارک، در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا  (ESC) در حال ارائه شدن است.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان