ملکه در اقدامی بی‌سابقه نخست‌وزیر جدید را در بالمورال منصوب می‌کند

پادشاهی بریتانیا معمولا رهبر جدید را در کاخ باکینگهام یا قلعه ویندزور منصوب می‌کند

ملکه برای خوشامدگویی به جانشینی جانسون و نظارت بر انتقال قدرت تعطیلات بالمورال را کوتاه خواهد کرد - AFP

اکنون تمهیداتی در حال اجراست که ملکه، نخست‌وزیر جدید را به‌جای کاخ باکینگهام یا قلعه ویندزور در اقامتگاه بالمورال خود منصوب کند و تا جایی که مردم به یاد دارند این نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

به گفته یک منبع، ملکه ۹۶ ساله، در یک اقدام بی‌سابقه، طبق توصیه‌ [پزشکان] هنگام مراسم ۶ سپتامبر در اقامتگاه اسکاتلندی‌اش – جایی که اکنون در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد – می‌ماند.

او از پاییز سال گذشته درگیر مشکلات حرکتی اپیزودیک شده است و اکنون برای راه رفتن از چوب‌دستی استفاده می‌کند. همچنین امسال به اجبار زمان چندین جلسه رسمی‌‌اش را کوتاه کرد.

متاسفانه ملکه نتوانست در بسیاری از جشن‌های جوبیلی پلاتینیوم در ماه ژوئن شرکت کند، اما دو بار به صورت جداگانه در بالکن کاخ [باکینگهام] به مدت کوتاهی حضور پیدا کرد.

آن‌طور که مرسوم است، ملکه معمولا رهبر جدید را برای مراسم به اصطلاح دست‌بوسی به کاخ باکینگهام یا قلعه ویندزور دعوت می‌کند.  

 پیش‌تر نیز اعلام شده بود که ملکه برای خوشامدگویی به جانشین جانسون و نظارت بر انتقال قدرت، تعطیلات بالمورال را کوتاه خواهد کرد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل مشکلات حرکتی مداوم ملکه، لیز تراس و ریشی سوناک - دو نامزد نهایی رهبری که برای جانشینی بوریس جانسون در شماره ۱۰ با هم رقابت می‌کنند – باید طی رفت و برگشتی ۱۶۰۰ کیلومتری به بالمورال، با ملکه دیدار کنند.

به گزارش سان، این توصیه به دلیل نگرانی برای راحتی ملکه انجام شده است و تصمیم نهایی مکان مراسم تا پایان هفته آینده، اعلام عمومی خواهد شد.

یک منبع به این نشریه گفت: «اکنون به ملکه توصیه شده است که سفر نکند.»

«اما بدیهی است که کسی به ملکه نمی‌گوید چه کار کند و در نهایت تصمیم‌گیری با اوست و همان‌طور که در جشن جوبیلی دیدیم برای بار سوم نیز در بالکن کاخ باکینگهام حضور یافت، از غافلگیری خوشش می‌آید.»

«بخش‌هایی از نقش او را شاهزاده چارلز می‌تواند به نیابت ایفا کند، اما ملکه اصرار دارد که شخصا نخست‌وزیر را منصوب کند.»   

«بهترین کار این است به جای آنکه ملکه برای یک دیدار ۴۸ ساعته ۱۶۰۰ کیلومتر راه برود و بازگردد، نخست‌وزیران رنج سفر به بالمورال را بر خود هموار کنند.»

افراد نزدیک همچنین می‌گویند این بعید است که هیچ پادشاهی جایی به غیر از کاخ باکینگهام یا قلعه ویندزور، نخست‌وزیر جدید را منصوب کند.

اعضای حزب محافظه‌کار در ۵ سپتامبر رهبر جدید حزب را انتخاب می‌کنند.

طبق پیش‌بینی‌ها جانسون روز بعد به بالمورال می‌رود تا طی دیداری رسمی با پادشاهی بریتانیا، استعفایش را تقدیم کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان