نماینده افغانستان در سازمان ملل ماه آینده در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد

نماینده حکومت پیشین افغانستان در مجمع عمومی سال گذشته سخنرانی نکرد

هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر برگزار می‌شود- عکس از AFP

در آستانه برگزاری هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در ایالات متحده آمریکا، نماینده دائمی افغانستان در این سازمان هم برای سخنرانی در این مجمع آماده می‌شود.

نصیر احمد فایق، نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد، به ایندیپندنت فارسی گفت که افغانستان یکی از شرکت‌کنندگان در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و او در این مجمع به نمایندگی از مردم افغانستان سخنرانی خواهد کرد.

برخی رسانه‌ها پیش‌تر گزارش‌ دادند که سازمان ملل متحد نام افغانستان را از فهرست سخنرانان این مجمع که قرار است در ماه سپتامبر در نیویورک برگزار شود، حذف کرده است. نصیر احمد فایق این گزارش‌ها را تکذیب کرد و گفت که فهرست نهایی سخنرانان مجمع سازمان ملل متحد هنوز منتشر نشده است.

به گفته فایق، فهرستی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، فهرست اولیه است و کشورها نام سخنرانان خود را به منظور آمادگی‌ مقدماتی سفر آن‌ها اعلام کرده‌اند. او تاکید کرد نماینده افغانستان در نیویورک حضور دارد و به نام‌نویسی در این فهرست نیازی نیست.

قرار است سازمان ملل متحد فهرست نهایی سخنرانان را هفته آینده منتشر کند و نام افغانستان هم در آن درج است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که حدود چهار ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان برگزار شد، غلام محمد اسحاق‌زی، نماینده افغانستان، سخنرانی نکرد و گفته شد که اسحاق‌زی آن روزها قرار بود در سمتی دیگری در میانمار منصوب شود. پیش از آن، سازمان ملل اعلام کرده بود که غلام محمد اسحاق‌زی، نماینده افغانستان در این سازمان، به نمایندگی از افغانستان در مجمع سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

پس از غلام محمد اسحاق‌زی که از افراد نزدیک به اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان بود، نصیر احمد فایق در ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل شد.

نصیر احمد فایق اعلام کرد که جلب کمک‌های انسانی، دفاع از حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و کودکان و توجه به اوضاع افغانستان در اولویت برنامه‌های او قرار خواهند داشت. طالبان پیش از او سهیل شاهین را به عنوان نماینده این گروه برای کرسی نمایندگی دائم افغانستان در سازمان ملل معرفی کردند اما این خواسته طالبان پذیرفته نشد.

هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ماه آینده در شهر نیویورک برگزار می‌شود و سخنرانی نمایندگان کشورهای جهان از روز بیستم سپتامبر آغاز خواهد شد.  

بیشتر از جهان