نماینده افغانستان در سازمان ملل از پاکستان شکایت کرد

طالبان کشته شدن ۴۷ نفر از جمله زنان و کودکان در حمله هوایی پاکستان به روستاهای افغانستان را تایید کرد

نماینده افغانستان در سازمان ملل خواهان توقف فوری حملات پاکستان به خاک افغانستان شد - عکس: @AfghanMissionUN توییتر

 

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین (۱۹آوریل)، در واکنش به حملات هوایی پاکستان به مناطق مسکونی در جنوب شرق افغانستان، از این کشور به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

فایق در توییتی، حمله هوایی پاکستان به استان‌های کنر و خوست را نقض آشکار حریم افغانستان خواند و نوشت: «نمایندگی دائمی افغانستان خواهان توقف فوری حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان است و از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد بر اساس اصول منشور سازمان ملل، به شکایت افغانستان رسیدگی کند.»

ثبت شکایت از پاکستان پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای هوایی پاکستان، شامگاه جمعه، ۱۵ آوریل، در واکنش به اقدام تحریک طالبان پاکستان در کشتن هفت سرباز ارتش پاکستان، پنج روستا در جنوب شرق افغانستان را بمباران کردند. مقام‌های طالبان شمار کشته‌شدگان این حملات را که زنان و کودکان هم بین آنان بودند، بیش از ۴۷ نفر اعلام کردند؛ اما ارتش پاکستان این حملات را رسما تایید نکرد.

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان، روز یکشنبه (۱۷آوریل)، با انتشار بیانیه‌ای، به طالبان بابت پناه دادن به جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان، هشدار داد. وزارت خارجه پاکستان مدعی شد که در هشت ماه گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میزان حملات شبه‌نظامیان مخالف پاکستان به خاک این کشور افزایش یافته است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «اسلام‌آباد بارها از مقام‌های افغان خواست حمایت از گروه‌های تروریستی در مرزهای افغانستان و پاکستان را متوقف کنند، اما هیچ تاثیری نداشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای تحریک طالبان پاکستان روز پنجشنبه، ۱۴ آوریل، با حمله به کاروان نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی -که با استان خوست افغانستان هم مرز است- هفت سرباز ارتش پاکستان را کشتند. روز پیش از آن نیز، شلیک ۳۵ گلوله از خاک افغانستان به پست‌های بازرسی نظامیان پاکستانی گزارش شده بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در یک نشست خبری در روز دوشنبه، حضور تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را رد و تاکید کرد که گروه طالبان از هیچ گروه تروریستی در مرزهای افغانستان حمایت نمی کند.

تحریک طالبان پاکستان یک گروه شبه‌نظامی مخالف دولت پاکستان است که ادعا دارد شاخه‌ای از طالبان افغانستان و همسو با آن است؛ اما طالبان افغانستان تاکنون رسما این ادعا را تایید نکرده است. مناطق مرزی افغانستان و پاکستان که نیروهای هوایی پاکستان جمعه شب بمباران کردند، محل سکونت مهاجرانی از وزیرستان شمالی‌اند که گفته می‌شود در میان آن‌ها، خانواده‌ جنگجویان تحریک طالبان پاکستان هم حضور دارند.