بایدن: جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ به‌سوی نوعی «شبه‌فاشیسم» می‌روند

 او از جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان مستقل خواست تا در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو، از «ماگا» اجتناب کنند و به دموکرات‌ها رای دهند

بایدن برنامه‌ای را برای سفر به شهرهای مختلف سراسر آمریکا به‌منظور حمایت از نامزدهای دموکرات آغاز کرده است- OLIVIER DOULIERY/ AFP

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۲۵ اوت (سوم شهریور) در نخستین گردهمایی سیاسی مرتبط با انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر که با حضور او برگزار شد، در توصیف جمهوری‌خواهان متحد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، سخنان تندی بر زبان آورد. او این گروه را به استقبال از خشونت و نفرت متهم کرد و گفت که آن‌ها به‌سوی نوعی «شبه‌فاشیسم» پیش می‌روند.

بایدن برنامه‌ای را برای سفر به شهرهای مختلف سراسر آمریکا و شرکت در گردهمایی‌های سیاسی آغاز کرده و در آن به‌دنبال حمایت از نامزدهای دموکرات و جلوگیری از افتادن اکثریت کنگره آمریکا به‌دست جمهوری‌خواهان است. او با به‌میان کشیدن اختلاف‌های شدید میان دو حزب اصلی ایالات متحده، از رای‌دهندگان مستقل و جمهوری‌خواه آمریکایی می‌خواهد تا کمک کنند کنترل کنگره آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار نگیرد.

بایدن در یک گردهمایی که کمیته ملی دموکرات‌ها در حومه واشنگتن برگزار کرده بود، به جمعیت چندهزار نفری که تعداشان بیش از ظرفیت سالن برگزاری مراسم بود، گفت: «مبالغه نمی‌کنم. اکنون شما باید رای بدهید تا دوباره دموکراسی را به‌معنای واقعی کلمه نجات دهیم.»

او افزود: «آمریکا باید انتخاب کند. شما باید انتخاب کنید. کشورمان یا به جلو خواهد رفت، یا به عقب.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که «ترامپ و جمهوری‌خواهان افراطی ماگا (MAGA) انتخابشان را انجام داده‌اند - عقب‌گرد پر از خشم، خشونت، نفرت و تفرقه».او هشدار داد که آن‌ها «از پذیرش خواست مردم خودداری می‌کنند».

از زمان حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده، برخی حامیان دونالد ترامپ ادعای او را مبنی‌بر دزدیده‌شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را تکرار و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات را تهدید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود، در جایی که بیش از ۷۸درصد از رای‌دهندگان در سال ۲۰۲۰ او و کامالا هریس، معاونش را انتخاب کردند، روی صحنه رفت تا از «دموکرات‌ها، مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان جریان اصلی» بخواهد تا در تعهد به آینده به یکدیگر بپیوندند.

پیش از برگزاری مراسم روز پنجشنبه نیز بایدن به‌منظور جمع‌آوری کمک یک‌میلیون دلاری، با حامیان مالی حزب دموکرات دیدار کرد و در آن از جهت‌گیری‌های حزب جمهوری‌خواه در امور مختلف، ازجمله تغییرات اقلیم، تحولات اقتصادی و آینده ارتباط با چین، به‌شدت انتقاد کرد.

بایدن با اشاره به شعار رئیس جمهوری پیشین، یعنی «اعتلای دوباره آمریکا» (Make America Great Again)، گفت: «اکنون یا شروع، یا ناقوس مرگ نوعی برنامه افراطی [به‌عنوان] ماگا را می‌بینیم… تنها ترامپ نیست... این تقریبا نوعی شبه‌فاشیسم است.»

جمهوری‌خواهان امیدوارند تا همچون مواردی در گذشته، با استفاده از نارضایتی رای‌دهندگان از تورم، پرسش‌ها درباره سیاست‌های بایدن و نارضایتی فرهنگی از پایگاه اجتماعی رئیس جمهوری فعلی که به‌طور عمده در میان سفیدپوستان است، در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروز شوند. به‌طور معمول در آمریکا حزبی که کاخ سفید را کنترل می‌کند، در نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای پس از روی کار آمدن رئیس‌ جمهوری جدید، کرسی‌هایی را در کنگره از دست می‌دهد و به نوشته خبرگزاری رویترز، تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که جمهوری‌خواهان پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر، شانس زیادی برای به‌دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان و احتمالا سنا را دارند.

درحال حاضر دموکرات‌ها با اختلاف کم، اکثریت را در مجلس نمایندگان دارند، در‌حالی‌که مجلس سنا به‌طور مساوی میان نمایندگان دو حزب بزرگ تقسیم شده است و تنها افزوده‌شدن رای معاون رئیس جمهوری که در عمل جایگاه ریاست مجلس سنا را نیز برعهده دارد، به دموکرات‌ها قدرت کنترل این مجلس را می‌دهد.

اگر جمهوری‌خواهان کنترل یکی از دو مجلس قانون‌گذاری آمریکا یا هر دوی آن‌ها را در اختیار بگیرند، این مسئله می‌تواند برنامه‌های دولت بایدن را برای نیمه دوم دوره چهارساله‌اش با چالش مواجه کند. علاوه‌بر این، درصورت شکست‌ سنگین برای نامزدهای دموکرات در این انتخابات، پرسش‌ها درمورد صلاحیت بایدن برای نامزدی دوباره در انتخابات ۲۰۲۴ بیش‌از پیش پررنگ می‌‌شود.