سارا پیلین با حمایت ترامپ به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا راه یافت

پیلین در پی بیش از یک دهه دوری از مناصب انتخابی پا به میدان رقابت برای نمایندگی آلاسکا در کنگره گذاشته است

پیلین در ماه آوریل توانست حمایت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را به دست آورد- Justin Sullivan/Getty Images/AFP

سارا پیلین فرماندار سابق آلاسکا که در پی بیش از یک دهه دوری از مناصب انتخابی برای جانی تازه دادن به حرفه سیاسی خود پا به میدان رقابت گذاشته است تا کرسی خالی این ایالت در کنگره را به دست آورد، به انتخابات عمومی نوامبر راه خواهد یافت.

آلاسکا که حوزه انتخابیه‌اش فرایندی را تایید کرد تا برای برای نخستین بار در این ایالت به کار رود، رقابت‌های مقدماتی حزبی سنتی را به نفع رای‌گیری انتخابی رتبه‌ای کنار گذاشته است یعنی چهار نامزد برتر از هر حزب سیاسی که باشند به انتخابات عمومی راه می‌یابند.

در بامداد سه‌شنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد)، طبق جدول آرا مشخص شد که در رقابت انتخاباتی مقدماتی کنگره در ماه نوامبر پیلین، مری پلتولا از حزب دمکرات و نیک بگیچ از حزب جمهوری‌خواه حضور خواهند داشت. اما برای فراخوان جایگاه چهارم هنوز خیلی زود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامزدها همچنین در انتخاباتی ویژه به رقابت خواهند پرداخت تا سرنوشت یک کرسی که دو سال از مدت تصدی آن باقی مانده است مشخص شود. این کرسی به دان یانگ تعلق داشت که در ماه مارس درگذشت. اما برنده این انتخابات ویژه دست‌کم تا ۳۱ اوت مشخص نمی‌شود.

پیلین ۵۸ ساله را که در میانه دوره فرمانداری آلاسکا در سال ۲۰۰۹ از سمت انتخابی خود کناره‌گیری کرد، رقیب جمهوری‌خواهش، بیگیچ، رفیق نیمه‌راه نامیده است، اما این محافظه‌کار دوآتشه به حمایت دونالد ترامپ پشتگرم است که خود را تعیین‌کننده برنده نهایی اعلام کرده است.

پیلین در ماه آوریل توانست حمایت رئیس‌جمهوری سابق را به دست آورد و خودش هم در سال ۲۰۱۶  با حمایت از او برای ورود به عرصه رقابت برای راه یافتن به کاخ سفید خبرساز شده بود.

ترامپ در آوریل، اندکی پس از آغاز کارزار انتخاباتی پیلین برای راه یافتن به کنگره گفت: «سارا وقتی خیلی زود در سال ۲۰۱۶ از من حمایت کرد، خیلی‌ها را متحیر کرد و به پیروزی بزرگی دست یافتیم.» و افزود: «حالا نوبت من است!».

یادآوری: امشب در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت آلاسکا به ما بپیوندید!

پیلین در اواخر دهه ۲۰۰۰ پس از انتخاب شدن به‌عنوان معاون نامزد سابق ریاست‌جمهوری، جان مک کین، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ به شهرت رسید. در آن انتخابات، باراک اوباما و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری وقت، در نهایت پیروز شدند و به کاخ سفید راه یافتند.

بیگیچ برای کسب همان کرسی به میدان رقابت آمده است که تا زمان مرگ پدربزرگ دموکراتش بر اثر ناپدید شدن هواپیمای او در سال ۱۹۷۲ در اختیار [پدربزرگش] بود. او از حمایت حزب جمهوری‌خواه آلاسکا و دیگر اعضای برجسته جمهوری‌خواه برخوردار است.

همچنین یکی از طرفداران آقای بیگیچ، شریک سابق زندگی پیلین است که در آستانه انتخابات، در خانه خود در آلاسکا برای حمایت از رقیب جمهوری‌خواه او جلسه سیاسی جمع‌آوری کمک مالی برگزار کرد.

پیلین در بیانیه‌ای که عصر سه‌شنبه پس از راه یافتن به انتخابات نوامبر منتشر کرد، نتایج را «نخستین مورد آزمون نظام رای‌گیری جنون‌آمیز، پیچیده و نامطلوب رتبه‌ای» خواند.

پلتولا نامزد دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی کنگره، قانونگذار سابق ایالتی که اخیرا در انجمنی فعالیت می‌کرد که هدف آن بازسازی منابع ماهی قزل‌آلا در رودخانه کاسکوکویم است، خود را «آلاسکایی معمولی» و سازنده اجماع معرفی کرده است.

 انتخابات عمومی برای کرسی کنگره آلاسکا در ۸ نوامبر برگزار خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان