نرگس محمدی: در کمتر از یک ماه چهار زن در بند زنان اوین دچار حمله قلبی شدند

جدیدترین زندانی که در بند زنان زندان اوین دچار حمله قلبی شده، فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی زندانی سیاسی سابق، است

نرگس محمدی گفت که به عنوان فعال حقوق بشر این اتفاقات را نگران کننده می‌داند- narges_mohamadi_51/Instagram

با افزایش فشار‌ها بر زندانیان سیاسی زن و در حالی که تعدادی از آنها در زندان‌های شهرهای مختلف ایران مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌ای درباره وضعیت زندانیان هشدار داد و گفت که در کمتر از یک ماه ۴ زن در بند زنان اوین دچار حمله قلبی شده‌اند.

این فعال حقوق بشر زندانی در نامه خود نوشت که از جمله زهرا صفائی در پنجم مرداد، فریبا اسدی در ۲۴ مرداد و فرنگیس مظلوم در اول شهریور ماه ۱۴۰۱ در بند زنان زندان اوین دچار حمله قلبی شده‌ا‌ند.

نرگس محمدی در ادامه نامه خود تاکید کرد که به عنوان فعال حقوق بشر این اتفاقات را نگران کننده می‌داند و از جامعه پزشکی و از مسئولان زندان خواست، هر چه سریعتر تیم متخصص قلب به بند زنان اعزام کنند تا موضوع بررسی شود که آیا این حملات قلبی به خاطر شیوع کرونا بوده یا علت دیگری دارد.

جدیدترین زندانی که در بند زنان زندان اوین دچار حمله قلبی شده، فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی سابق، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرنگیس مظلوم، از امضاکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» در تابستان سال ۱۳۹۸ است. نویسندگان این بیانیه، جمهوری اسلامی را نظامی ضد زن و حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی خوانده و خواستار گذار کامل از جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی شدند که در آن کرامت، هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود.

مظلوم در تابستان سال ۱۳۹۸ بازداشت و پس مدتی آزاد شد اما دادگاه انقلاب تهران او را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد و با وجود بیماری‌های متعدد روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

مظلوم ابتدا در ۳۰ مرداد به دلیل وخامت حال جسمانی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد و همان روز و بدون تکمیل دوره درمان به زندان بازگردانده شد و سپس اول شهریور ۱۴۰۱ به دنبال حمله قلبی و بار دیگر از زندان به بیمارستان منتقل شد.

پیش از نامه روز پنجشنبه نرگس محمدی، شانزده تن از زندان سیاسی محبوس در بند زنان اوین نیز طی نامه‌ای در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ با ابراز نگرانی از «شرایط مبهم حاکم بر زندان‌ها» اعلام کردند که چندین هفته است سویه‌ جدید کرونا در بند زنان اوین شیوع پیدا کرده و هر روز به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود.

زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین در نامه خود با اشاره به «افزایش ناگهانی و بی‌رویه شمار زندانیان و‌عدم تناسب تعداد افراد با فضا و‌ امکانات بند، نبود فضای مناسب برای جداسازی و‌ قرنطینه افراد مبتلا، تاخیر جدی در گرفتن تست و‌عدم مراقب‌های پزشکی لازم»، نسبت به حفظ جان و سلامت زندانیان هشدار دادند.

نامه‌های هشدار دهنده نسبت به وضعیت زنان زندانی در حالی منتشر شده است که شرایط زندانیان سیاسی و عقیدتی زن در زندان‌های مختلف ایران وخیم گزارش شده و تعدادی از این زندانیان طی دو هفته گذشته در زندان‌ها مورد حمله و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

خدیجه مهدی‌پور فعال مدنی در زندان ایلام و معصومه عسکری در زندان کچویی کرج از جمله زندانیان زنی هستند که در دو هفته گذشته آماج این حمله‌ها بوده‌اند.

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعیدی که دوران محکومیت خود را در زندان سمنان سپری می‌کند، نیز روز چهارشنبه دوم شهریور ماه، توسط رئیس سالن ملاقات زندان سمنان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.