آکسیوس: آمریکا مواضع خود را در قبال برجام سخت‌تر کرده است

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پاسخ آمریکا را دریافت کرده است

به‌نوشته آکسیوس، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اسرائیل این بود که دولت بایدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار دهد تا تحقیقات خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده حکومت ایران متوقف کند- Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

یک روز بعد از پاسخ دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به نظرات و خواست‌های ایران درباره طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا»، برای احیای «برجام»، وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، به‌نقل از چند مقام اسرائیلی، نوشت دولت آمریکا بر سر مسائل اساسی امتیازی نداده و مواضعش را در قبال «برجام» سخت‌تر کرده است.

سه مقام اسرائیلی روز پنج‌‌شنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۱ به وب‌سایت آکسیوس گفتند پس از ملاقات‌های روز سه‌شنبه ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی، نگرانی‌های تل‌آویو از محتوای پاسخ ایالات متحده کمتر شده است.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل نیز روز چهارشنبه در نشست حزب سیاسی خود در تل آویو گفت دولت آمریکا، بسیاری از درخواست‌های اسرائیل را در پاسخ خود به ایران لحاظ کرده است.

به‌نوشته آکسیوس، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اسرائیل این بود که دولت بایدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار دهد تا تحقیقات خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده حکومت ایران متوقف کند. خواسته‌ای که بنابرگزارش‌های متعدد، محقق نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد روز پنج‌شنبه هم نشریه پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک منبع نزدیک به روند مذاکرات، بدون ذکر نام، نوشت پاسخ ایالات متحده کمتر از آن چیزی بوده که حکومت ایران انتظار داشته است. پولیتیکو به‌نقل از منبع خود نوشت، پاسخ «کاخ سفید»، عمدتا متمرکز بر خواست‌ها و تضمین‌های «اقتصادی» حکومت ایران است.

در میان مخالفان توافق هسته‌ای با حکومت ایران، شمار زیادی بر روی این نکته تاکید می‌کنند که با احیای توافق «برجام»، منابع مالی قابل ملاحظه‌ای در اختیار حکومت ایران قرار می‌گیرد که در نهایت صرف ناامنی در خاورمیانه و تجهیز و تقویت گروه‌های نیابتی شیعی در یمن، عراق، سوریه و لبنان خواهد شد.

روز گذشته نخست‌وزیر اسرائیل، در یک نشست خبری در اورشلیم گفت: اگر برجام اجرا شود، حکومت ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خرج بی‌ثباتی در خاورمیانه، از جمله در نزدیکی، مرزهای اسرائیل خواهد کرد.

یکی دیگر از نگرانی‌های اسرائیل، کاهش احتمالی محدودیت‌ها و تحریم‌های شرکت‌های تجاری مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. آکسیوس در گزارش روز پنج‌شنبه خود، به نقل از منابعش نوشت، دولت بایدن، اسرائیل را مطمئن کرده که در این زمینه نیز هیچ امتیاز به حکومت ایران نمی‌دهد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران، روز گذشته در گفت‌‌‌وگو با شبکه خبری «فرانس‌۲۴» گفت: هرچند «حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا» هیچگاه در زمره پیش‌شرط‌های حکومت ایران قرار نداشته، اما شرکت‌های که در پیوند با توافق هسته‌ای تحریم شدند، باید از فهرست تحریم‌ها خارج شوند.

سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، علاوه بر فعالیت‌های نظامی داخلی و خارجی، فعالیت‌های تجاری-اقتصادی گسترده‌ای نیز دارد. بسیاری از شرکت‌های که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، با واسطه یا بی‌واسطه، زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌روند.