آمریکا به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اروپا پاسخ داد؛ ایران می‌گوید بررسی می‌کند

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران، این وزارتخانه پاسخ دولت آمریکا را دریافت کرده و در حال بررسی نظرات آنها است

بسیاری از چهره‌های حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا نیز با احیای توافق برجام مخالف اند -- AFP

دولت ایالات متحده آمریکا ارزیابی‌اش در مورد پاسخ جمهوری اسلامی ایران به پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا به‌ منظور احیای توافق برجام را، در اختیار طرف‌های مذاکره قرار داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۱ گفت:«ما، از طریق اتحادیه اروپا، نظرات [حکومت] ایران در مورد متن نهایی تنظیم شده از سوی این اتحادیه را دریافت کردیم. اکنون ارزیابی ما به پایان رسیده است و به اتحادیه اروپا پاسخ داده‌ایم.»

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که پاسخ آمریکا را دریافت کرده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»

پیش‌تر خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقام‌های دولت آمریکا نوشت جمهوری اسلامی ایران از برخی خواسته‌هایش، از جمله خواسته لغو بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های گزارش‌ نشده به‌وسیله تهران، عقب‌نشینی کرده است؛ موضوعی که از نظر این مقام آمریکایی احتمال احیای توافق برجام را بالا می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود به‌نظر می‌رسد احتمال مورد نظر با اظهارات روز چهارشنبه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، در تضاد باشد. اسلامی گفت حکومت ایران «هیچ سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای» ندارد.

پیشتر در روز چهارشنبه، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که در حال حاضر «یک توافق بد» روی میز است و با اجرای آن، منابع مالی بادآورده‌ای در اختیار حکومت ایران قرار می‌گیرد که برای تقویت برنامه هسته‌ای و تامین مالی سازمان‌ها و گروه‌های نیابتی‌اش، از جمله در نزدیکی مرزهای اسرائیل، به‌کار خواهد رفت.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در واشنگتن از سوی شماری از قانونگذاران دمکرات و جمهوریخواه تحت فشار قرار گرفته تا از ورود به توافق احیای برجام با ایران خودداری کند. 

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه و بانفوذ ایالت تگزاس، با انتشار بیانیه‌ای از قصد خود برای مقابله با توافقی که آن را «فاجعه‌بار» خواند خبر داده است. او وعده داد که در ژانویه ۲۰۲۵ (زمان شروع به کار دولت آینده در آمریکا) در مشارکت با قانونگذاران همفکر خود، واشنگتن را از توافق با ایران خارج خواهد کرد. 

پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده آمریکا، ایران و شش قدرت جهان از ۱۶ ماه پیش مذاکرات احیای برجام را آغاز کردند.

تهران روز ۲۴ مرداد پاسخ خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا- میانجی مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا- که جوزپ بورل آن را «بهترین و آخرین» متن پیشنهادی خوانده، پاسخ داد. تهران چند روز قبل واشنگتن را به تعلل در پاسخگویی متهم کرده بود.