کودکان گریزان از صبحانه بیشتر به مشکلات رفتاری دچار می‌شوند

بیرون صبحانه خوردن تقریبا به اندازه حذف کامل وعده غذایی ضرر دارد

برای پیشگیری از مشکلات سلامت روان، صبحانه‌ای که شامل لبنیات و یا غلات باشد-CANVA

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد کودکانی که صبحانه نمی‌خورند یا در خانه صبحانه نمی‌خورند، «بیشتر احتمال دارد به مشکلات رفتاری دچار شوند».

این مطالعه که در نشریه «فرانتیرز این نوتریشن» (Frontiers in Nutrition) منتشر شد، افزود که کودکانی که در خانه صبحانه سالم می‌خورند، از «سلامت روان بهتری» برخوردارند.

همچنین، مشخص شد که کودکان و نوجوانانی که صبحانه تخم‌مرغ و گوشت فراوری شده مانند بیکن یا سوسیس می‌خورند، در قیاس با آنانی که غلات می‌خورند، بیشتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند.

بااینکه پژوهش‌های قبلی نقش مهم تغذیه سالم برای شروع روز را ثابت کرده‌اند، این نخستین مطالعه‌ای است که به تاثیرات گزارش‌شده درباره اینکه آیا بچه‌ها صبحانه می‌خورند یا خیر، و نیز اینکه کجا صبحانه می‌خورند و چه می‌خورند، می‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر خوزه فرانسیسکو لوپز گیل، نویسنده این مطالعه از دانشگاه کاستیا- لامانچا، گفت:«نتایج ما نشان می‌دهد که نه تنها صبحانه خوردن مهم است، بلکه اینکه جوانان کجا صبحانه می‌خورند و چه می‌خورند، نیز مهم است.»

صبحانه نخوردن یا بیرون از خانه صبحانه خوردن، به افزایش احتمال مشکلات رفتاری روانی در کودکان و نوجوانان ربط دارد.

«به طرز مشابه، مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها - مثل گوشت فراوری شده – به افزایش و – مثلا لبنیات و غلات- به کاهش مشکلات رفتاری روانی مرتبط است.»

این گروه برای نتیجه‌گیری، داده‌های «نظرسنجی ملی سلامت اسپانیا» در سال ۲۰۱۷ را بررسی کردند که به عادات صبحانه و سلامت روانی کودکان، از جمله عزت نفس، خلق و خو، و میزان اضطراب‌ آنان توجه کرده بود.

این‌ داده‌ها از سه هزار و ۷۷۲ فرد مقیم اسپانیا بین سنین چهار تا ۱۴ سال جمع‌آوری شد. [فرم] نظرسنجی را والدین یا سرپرست کودکان پر کردند.

دکتر لوپز-گیل و گروهش پی بردند که بیرون صبحانه خوردن تقریبا به اندازه حذف کامل وعده غذایی ضرر دارد.

پژوهشگران می‌گویند ممکن است دلیلش این باشد که غالبا وعده‌های غذایی بیرون از خانه ارزش غذایی کمتری از غذاهایی دارند که در خانه آماده می‌شود.

این نتایج نشان داده است که قهوه، شیر، چای، شکلات، کاکائو، ماست، نان، نان برشته، غلات و شیرینی‌ها،  به سطح پایین‌تر مشکلات رفتاری ربط دارند.

اما، تخم‌مرغ، پنیر، و ژامبون به خطر بیشتر در [احتمال] ایجاد مشکلات رفتاری ربط دارند.

دکتر لوپز-گیل گفت:«این واقعیت که بیرون صبحانه خوردن به مشکلات سلامت روانی-جتماعی (psychosocial) بیشتری ربط دارد، جنبه جدید مطالعه ما است.»

«یافته‌های ما نه تنها نیاز به ترویج صبحانه به مثابه بخشی از شیوه سبک زندگی سالم تاکید می‌کند، بلکه می‌گوید صبحانه را باید در خانه خورد.»

«همچنین، برای پیشگیری از مشکلات سلامت روان، صبحانه‌ای که شامل لبنیات و یا غلات باشد و برخی از غذاهای حیوانی دارای چربی اشباع‌شده یا کلسترول در آن کم باشد، به کاهش مشکلات سلامت روان جوانان کمک می‌کند.»

گزارش تکمیلی از اس‌دبلیوان‌اس.

© The Independent

بیشتر از زندگی