یک فرمانده ارشد طالبان پاکستان در قندهار کشته شد

میان تحریک طالبان پاکستانی و امارت طالبان در افغانستان بی‌اعتمادی ایجاد شده است

حدود ۴ هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در داخل افغانستان  حضور دارند-srmacharmedya/Twitter@

یاسر پرکی، فرمانده ارشد «تحریک طالبان پاکستان»، شامگاه سه‌شنبه، یکم شهریور ۱۴۰۱ (۲۳ اوت)، در مرکز شهر قندهار به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد. سخنگویان رسمی طالبان پاکستان و طالبان افغان تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند، اما برخی از فرماندهان طالبان افغان، با به‌اشتراک‌گذاری عکس‌هایی از یاسر پرکی، از کشته شدن او اظهار تاسف کرده‌اند.

مبارز قندهاری، از فرماندهان طالبان در قندهار، در توییتی ضمن ابراز تاسف درباره مرگ پرکی، نوشت که «آی‌اس‌آی»، سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، در صفوف امارت طالبان نفوذ کرده‌ است و اطلاعات مربوط به طالبان پاکستانی را جمع‌آوری می‌کند. او افزود که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان همچنین می‌کوشد فضای بی‌اعتمادی میان طالبان پاکستانی و افغان ایجاد کند. او از طالبان پاکستانی خواست که در شرایط کنونی به افغانستان سفر نکنند.

احرار نیازی، عضو دیگر طالبان افغان، نیز در توییتر نوشت که کشته شدن سران تحریک طالبان پاکستان، ربطی به امارت طالبان افغانستان ندارد. او گفت، طالبان افغان و طالبان پاکستانی دارای یک اندیشه‌اند و اختلافی میان آنان وجود ندارد. احرار نیازی به طالبان پاکستان گوشزد کرد که بدون هماهنگی با رهبری خود، به جایی سفر نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی کشته شدن یاسر پرکی، شماری از اعضا و هواداران «تحریک طالبان پاکستان» با انتقاد از طالبان افغان، در توییتر نوشتند که امارت طالبان به «مجاهدین مهاجر» خیانت می‌کند. طالبان جهادی‌هایی را که از سایر کشورها به افغانستان رفته‌اند، «مجاهدین مهاجر» یا «انصار» می‌نامند.

در همین حال، یک منبع خبری در هلمند گفت که ملا عبدالله، فرمانده دیگر «تحریک طالبان پاکستان»، نیز روز سه‌شنبه در درگیری با طالبان افغان در شهرستان ناوه استان هلمند کشته شده است. به گفته این منبع، این درگیری در روستای شین‌پل شهرستان ناوه رخ داده است و گذشته از ملا عبدالله، سه عضو دیگر «تحریک طالبان پاکستان» نیز کشته شده‌اند. هیچ منبع رسمی در پاکستان و افغانستان، تاکنون در مورد کشته شدن یاسر پرکی و ملا عبدالله اظهار نظر نکرده‌ است.

«تحریک طالبان پاکستان» چیست؟

گروهی از شبه‌‎نظامیان پاکستانی که از چندین شبکه تروریستی تشکیل شده است، خود را «تحریک طالبان پاکستان» نام نهاده‌‌اند و از سال ۲۰۰۷ به این‌سو برای آنچه برپایی نظام اسلامی در پاکستان می‌خوانند، با حکومت پاکستان می‌جنگند.

در حال حاضر مفتی نورولی محسود رهبر این گروه است  و گفته می‌شود که حدود چهار هزار جنگجوی آن در داخل افغانستان حضور دارند.

در ‌سال گذشته حکومت پاکستان چند بار کوشید تا با پادرمیانی شبکه حقانی، به توافق صلح با این گروه دست یابد، اما مذاکرات آنان هر بار با شکست مواجه شد.

«تحریک طالبان پاکستان» که سال‌ها میزبان طالبان افغان در وزیرستان شمالی و بلوچستان پاکستان بود، با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به تجهیزات نظامی پیشرفته دست یافت و بخشی از نیروهای این گروه به افغانستان رفتند. این گروه که خود را بخشی از طالبان افغان می‌نامد، اکنون با توان بیشتری علیه حکومت پاکستان می‌جنگد.

تاکنون سه دور مذاکرات صلح میان حکومت پاکستان و «تحریک طالبان پاکستان» در کابل راه‌اندازی شده‌ است، اما هر سه بار این گروه از خواست‌های خود، که مفهوم مبهم «برپایی نظام اسلامی در پاکستان» مهم‌ترین آن است، عقب‌نشینی نکرده است.

براساس یک گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که اوایل ژوئن منتشر شد، حدود چهار هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان به سر می‌برند.

نیمه‌شب هفتم اوت ۲۰۲۲، عمر خالد خراسانی، فرمانده ارشد «تحریک طالبان پاکستان»، همراه با سه جنگجوی تحت امرش، در شهرستان برمل استان پکتیکا در شرق افغانستان، در اثر انفجار مین کنار‌جاده‌ای کشته شد. «تحریک طالبان پاکستان»، حکومت پاکستان را مسئول این حمله دانست، اما تاکنون هیچ گروه یا شخصی قتل خراسانی و سه تن از همراهانش را برعهده نگرفته است.

کارشناسان امور سیاسی در پاکستان معقتدند که چنانچه حکومت پاکستان عامل قتل فرماندهان «تحریک طالبان پاکستان» شناخته شود، روند مذاکرات صلح با مشکل مواجه خواهد شد. رهبری «تحریک طالبان پاکستان» تاکنون هنوز موضع رسمی خود را در قبال کشته شدن فرماندهان خود مشخص نکرده است، اما در روزهای اخیر، ویدیوهایی از مراکز آموزشی این گروه به نشر رسیده است که نشان می‌دهد جنگجویان آن به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده‌اند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، شماری از فرماندهان طالبان افغان با تصاحب قرارگاه‌های نظامی، برخی از سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و تسلیحات و تجهیزات به جا مانده از ارتش دولت پیشین افغانستان را به قاچاقچیان اسلحه فروختند. گذشته از «تحریک طالبان پاکستان»، بسیاری از شبکه‌های تروریستی و تبهکار در افغانستان و پاکستان، این گونه تسلیحات را از بازارهای غیرقانونی در دو کشور نامبرده خریداری کرده‌اند.

بیشتر از جهان