طالبان با تحمیل تفسیر محدود از اسلام آزادی‌ مذهبی افغان‌ها نقض کرده‌اند

طالبان نتوانسته‌اند امنیت اقلیت‌های مذهبی را در برابر حملات داعش خراسان تامین کنند

افغان‌هایی که با تفسیر طالبان از اسلام موافق نیستند در ترس و خفا زندگی می‌کنند-WAKIL KOHSAR / AFP

کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی بین‌المللی در گزارش تازه خود که به مناسبت نخستین سالگرد سلطه طالبان بر افغانستان منتشر کرد، گفت که سلطه خشونت‌بار طالبان بر افغانستان منجر به محدود شدن آزادی پیروان مذاهب مختلف در افغانستان شده است.  در این گزارش آمده است: «تحمیل تفسیر محدود از اسلام تسنن از سوی طالبان، تهدیدی جدی برای آزادی مذهبی برای تمام افغان‌هایی است که این تفسیر را قبول ندارند. اعمال خشونت‌آمیز تفسیر دینی  از سوی طالبان، آزادی مذهبی اقلیت‌ها، زنان، افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، تراجنسیتی (Transgender)، دگرباشان، اینترسکس (افراد دارای اندام‌های جنسی جنسیت‌های متفاوت) و افغان‌هایی را که هیچ دینی را پیروی نمی‌کنند، نقض می‌کند.»

گزارش می‌افزاید، افغان‌هایی که با تفسیر طالبان از اسلام موافق نیستند در ترس و خفا زندگی می‌کنند.

کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با اشاره به حمله‌های مرگبار خراسان داعش در یک سال گذشته در افغانستان، می‌‎گوید که به‌رغم وعده‌های مستمر طالبان برای حفاظت از تمامی جوامع قومی و مذهبی ساکن در افغانستان، حکومت اعلام‌شده این گروه نتوانسته‌ است امنیت اقلیت‌های مذهبی را در برابر حملات داعش خراسان تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در حالیکه برخی از جوامع اقلیت مذهبی با خطر انقراض روبه‌رو شده‌اند، برخی دیگر به دلیل ترس از انتقام‌جویی طالبان، می‌کوشند فریضه‌های مذهبی خود را مخفیانه اجرا کنند.»

کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی، به وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد کرد که افغانستان تحت سلطه طالبان را به فهرست «کشورهای مورد نگرانی خاص» اضافه کند.

این نهاد آمریکایی پیش از این نیز از وضع محدودیت‌های سختگیرانه از سوی طالبان بر پیروان مذاهب مختلف در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود. به باور کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی، تداوم عملکرد سختگیرانه طالبان در برابر باورها و مذاهب مختلف در افغانستان، زندگی بر افغان‌ها دشوارتر می‌کند.

در پی سلطه طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، این گروه محدودیت‌های زیادی را بر پیروان مذاهب مختلف، به ویژه شیعیان، تحمیل کردند. فقه جعفری که از سوی دولت‌های پیشین افغانستان در حکم یکی از مذاهب رایج در این کشور به رسمیت شناخته شده بود، از سوی طالبان لغو شد. طالبان همچنین تدریس فقه جعفری را در دانشگاه‎های استان‌های شیعه‌نشین افغانستان لغو کردند و در طول سال گذشته، چندین گردهمایی روحانیون شیعه را نیز برهم زدند.

حدود یک ماه پیش و در جریان برگزاری مراسم عاشورا نیز ماموران طالبان مانع برگزاری تجمع‌های عزاداران عاشورا در شهرهای کابل، مزارشریف، و هرات شدند.

تحمیل این محدودیت‌ها از سوی طالبان بر پیروان مذاهب، ضمن ایجاد نارضایتی گسترده مردم، نگرانی سازمان‌های حقوق بشری را نیز برانگیخته است.