استان «کرمان جنوبی» تشکیل می‌شود، انباشته از ثروت اما فقیر

استان کرمان با نرخ فقر ۳۷ درصد، یازدهمین استان فقیر ایران است

هیئت‌ دولت در جلسه‌ای که تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، تشکیل استان کرمان جنوبی را تصویب کرد - isna

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، نماینده جیرفت در مجلس، از موافقت دولت با تشکیل استان «کرمان جنوبی» خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس، هیئت‌ دولت در جلسه‌ای که تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، تشکیل استان کرمان جنوبی را تصویب کرد و ابراهیم رئیسی نیز در سفر به جیرفت این خبر را تایید کرد.

اعظمی ساردویی در ادامه گفت که پس از ارسال لایحه هیئت‌ دولت درباره تشکیل استان کرمان جنوبی، این موضوع به‌سرعت در مجلس بررسی و تصویب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته نماینده جیرفت، بر اساس این طرح استان کرمان جنوبی از هفت شهرستان جیرفت، انورآباد، کهنوج، رودبار، قلعه‌گنج، منوجان و فاریاب تشکیل می‌شود. جمعیت این شهرها و روستاهای آن‌ها حدود یک میلیون نفر است و پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، معادن مس، آهن، کروم و تیتانیوم در این شهرها تولید می‌شود.

اعظمی ساردویی با اشاره تلویحی به گسترش فقر در استان کرمان گفت: «فقدان توزیع عادلانه ثروت و اعتبارات دولتی بین شمال و جنوب استان باعث شد که استان عادلانه توسعه پیدا نکند.»

او مدعی شد که همه شرایط برای ایجاد استان کرمان جنوبی آماده است.

استان کرمان از نظر مساحت، بزرگ‌ترین استان ایران است که بر مبنای سرشماری سال ۱۳۹۵،  بالغ‌ بر سه میلیون نفر جمعیت دارد. این استان با مرکزیت شهر کرمان، از ۲۳ شهرستان، ۵۹ بخش، ۱۶۴ دهستان تشکیل شده و یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد استان کرمان آثار تاریخی آن است؛ به‌‌ طوری‌ که بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت‌شده را در خود جای داده است و هفت اثر تاریخی آن از جمله ارگ بم  در فهرست جهانی یونسکو هم ثبت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان کرمان بارها رتبه نخست صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داد؛ زیرا یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان پسته، خرما، گل محمدی و گردو به شمار می‌رود و بیش از ۱۷ درصد باغ‌های ایران در این استان واقع است. اما با وجود همه این ثروت‌ها، درصد فقر و محرومیت در استان کرمان بالا است.

بر اساس گزارش وزارت رفاه، استان کرمان با نرخ فقر ۳۷ درصد،  یازدهمین استان فقیر ایران است. گزارش دفتر مطالعات رفاه اجتماعی این وزارتخانه نیز نشان می‌دهد که دو استان کرمان و سیستان‌ و بلوچستان محروم‌ترین استان‌های ایران در بخش مسکن‌اند و در وضعیت بدتری از میانگین کشوری قرار دارند. به این موارد باید بحران کمبود آب در استان کرمان را نیز اضافه کرد.

به‌تازگی اسلام شاهرخی، مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان، اعلام کرد که در اثر تشدید فقر در این استان، سایر اقلام غذایی از سفره عشایر جنوب کرمان حذف شده و مصرف نان افزایش یافته است؛ با این‌ حال نه‌تنها سهمیه‌ آرد آن‌ها کافی نیست، بلکه همین سهمیه اندک نیز با تاخیر به دستشان می‌رسد.

اوج فقر و محرومیت استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در منطقه تالاب جازموریان قابل‌مشاهده است؛ تالابی که پیونددهنده محرومیت این دو استان است و در سال‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از وضعیت وخیم ساکنان آن منتشر شده است.

ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود، وعده داد که دولت برای رفع محرومیت از استان کرمان مصمم است. با این حال چنین به نظر می‌رسد که برای دولت رئیسی و حکومت ایران، موضوع‌هایی مانند حجاب در اولویت‌اند و بودجه‌هایی که می‌توانند محرومیت‌ها را کاهش دهند، به این بخش‌ها سرازیر می‌شوند.