مقام آمریکایی: ما هیچ امتیاز جدیدی ندادیم، ایران امتیاز داد

آسوشیتدپرس: انتظار می‌رود آمریکا چهارشنبه به پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا جواب بدهد

جمهوری‌خواهانه می‌خواهند توافق پیش از اجرا به تایید کنگره برسد- JOE KLAMAR / AFP

بیش از یک هفته از پاسخ حکومت ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» برای احیای توافق‌نامه «برجام» می‌گذرد و گمانه‌زنی‌ها از مواضع دولت جو بایدن، رئيس‌ جمهوری آمریکا، و نتیجه نهایی مذاکرات وین ادامه دارد. در این میان، شبکه خبری سی‌ان‌ان، به‌نقل از یک مقام آمریکایی نوشت دولت بایدن هیچ امتیاز جدیدی نداده و این حکومت ایران است که به‌منظور دسترسی به توافق، از مواضع پیشین خود کوتاه آمده و بر سر موضوع‌های اساسی امتیاز داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز سه‌شنبه ‌شب به‌نقل از چند مقام آمریکایی، بدون ذکر نام و سمت، نوشت انتظار می‌رود ظرف ۲۴ ساعت آینده (تا روز چهارشنبه)، دولت بایدن در نهایت مواضع خود را در قبال پاسخ حکومت ایران و خواست‌ها و مطالبات مطرح شده اعلام کند.

آسوشیتدپرس به‌نقل از منابع خود نوشت، پس از اعلام نظر دولت بایدن، احتمالا یک دور دیگر مذاکرات در وین برای گفت‌وگو بر سر جزئیات توافق احتمالی تشکیل می‌شود.

سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از منبعش نوشت: حکومت ایران، در ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای از یکی دیگر از خواست‌ها و مطالبات اصلی خود برای رسیدن به توافق نهایی صرف‌نظر کرده است.

به‌نوشته سی‌ان‌ان، خواست توقف تحقیقات کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» از فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران دیگر مطرح نیست.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که حکومت ایران از خواسته مهم دیگر خود یعنی «حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا» کوتاه آمده است.

CARLOS BARRIA / POOL / AFP

تلاش‌های مخالفان

در حالی که به‌نظر می‌رسد دولت بایدن خودش را برای اعلام مراحل بعدی و نهایی احیای توافق هسته‌ای با حکومت ایران آماده می‌کند، جمهوری‌خواهان کنگره، تاکید می‌کنند هرگونه توافق دولت بایدن با حکومت ایران، پیش از اجرا باید به تایید کنگره برسد.

خبرگزاری بلومبرگ سه‌شنبه‌شب در گزارشی به‌نقل از مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه «کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا» نوشت کنگره باید هرگونه توافق با حکومت ایران را بررسی کند.

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا قرار است چند ماه دیگر در ماه نوامبر برگزار شود. توافق هسته‌ای «برجام» نه تنها در میان جمهوری‌خواهان، بلکه حتی در میان دموکرات‌ها نیز مخالفان پرشماری دارد و امضا توافق می‌‌تواند موقعیت بایدن را در آستانه برگزاری انتخابات در خطر قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه به‌نقل از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نوشت: تل‌‌آویو هر کاری که بتواند انجام می‌دهد تا بر روی نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد.

قرار است روز جمعه، بنی گانتز در واشنگتن با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دیدار داشته باشد. انتظار می‌رود برنامه اتمی حکومت ایران و نتیجه نهایی مذاکرات وین، از محورهای اصلی گفت‌وگوها باشد.

شبکه خبری العربیه نیز روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت اخباری که از محتوای توافق جدید هسته‌‌ای با حکومت ایران به بیرون درز کرده نشان می‌دهد این توافق نیز تا اندازه زیادی شبیه به توافق اولیه است.

به‌‌نوشته العربیه، اگر این توافق دوم نیز به مانند توافق نخست، واجد نکات پنهان‌شده مهمی باشد، خیلی طول نخواهد کشید که یا از طرف یک سیاستمدار عصبانی یا یک روزنامه‌نگار کاوشگر افشا خواهد شد. به‌نوشته العربیه، هنگامی که محتوای توافق اولیه «برجام» در سال ۲۰۱۵ افشا شد، برای بسیاری از ناظران حیرت‌آور بود.

بیشتر از جهان